Hälften på Avanza, hälften på Nordnet?

Om du äger LF Global indexnära hos Avanza och pengarna finns hos Seb i den här fallet blir det automatisk att även dina fondandelar och innehavet med personnr är registrerade även hos Seb. Risken är inte så stor att det ska kunna hända att du ska bli av med pengarna i fonden. I den här fallet är större risk att vi ska bli drabbade av stroke eller hjärtinfarkt :joy::+1: eller andra sjukdommar. :thinking::+1:

Nu gissar jag, men jag väljer nog att tro att de har backat sitt kundregister. Ett scenario där Avanza, med alla sina kunder, skulle tappa bort vem som äger vad känns inte tillräckligt sannolikt för att jag ska anlita fler banker. Jag har inget mer än en gissning här, men jag väljer att gå på den.

3 gillningar

När man kommer över 1 miljon i aktier sparande kan det vara rimligt att spara i båda Nordnet och avanza (tycker jag…)

Jag inser allt under det fortfarande som småpengar, eftersom jag är säkert dina är helt försäkrat.

Jag har flera banker, (men lämnat nordnet då deras nya sida är så usel)

Tricket för mig är att skapa enkelhet, t.ex ha globalfond på spp, sköter sig självt, inget in och inget ut bara låta dem rulla på. Sen några Räntekonton på ställen som lämnar ränta, och låt pengarna ligga där. Räntefonder och riskfonder på annan bank. Så kan du vara aktiv på t.ex Ava och låta resten ligga i dvala och växa

Hur ofta har vi läst i nyheterna att någon har förlorat sina fonder? Hur ofta har du hört att en bank fått en IT-attack som gjort att hela deras register försvunnit? Jag ser ingen risk alls. Men vissa gillar att preppa.

Jojo för all del men finns ju också en risk att du blir påkörd av en traktor med en apa som chaufför. Vi får ju vara lite realistiska kan jag tycka.

1 gillning