Vad ska jag välja som företagare - Avanza eller Nordnet?

Vem är bäst? Om nån skillnad alls.

Typ
1.5M privat
1.5M EJ kollektivavtalad tjänstepension som bör gå flytta
Bolån på annat håll, för tillfället åtminstone
Nybakad egenföretagare i begrepp starta KF och
öppna TJP.

Inte i min mening.

Jag är kund i båda av lite olika orsaker. Har också eget företag.

Avanzas sajt är mer användarvänlig och jag upplever det som att deras kundtjänst är bättre, åtminstone senaste tiden. Kanske Nordnet repar sig nu när de är igenom börsintroduktionen.

Erbjudandet av fonder, aktier, ETF mm känns väldigt lika nuförtiden. Kanske bra med konkurrensen :slight_smile:

Avgifter likaså väldig lika tycker jag.

Båda är ett bra val.

2 gillningar

Har bara erfarenheter av Nordnet men när jag skulle välja så jämförde jag med Avanza och jag tyckte utbudet och avgifterna var så lika så tillslut valde jag Nordnet pga rekomendationer från vänner som var nöjda med Nordnet.

Än så länge är jag väldigt nöjd med valet.

Jag har båda men använder primärt avanza.
Avanza är betydligt mer användarvänligt och enkelt. Billiga och har brett utbud.

Trots mycket resurser lagda så är Nordnet extremt fult och svåröverskådligt. Däremot uppfattar jag att de har stabilare system där bak. De har framförallt bättre utbud på ex ETF:er och sånt som kan vara nice.

Jag skulle säga att de är likvärdiga i allt väsentligt. Men hade rekommenderat Avanza till en nybörjare pga enklare och snyggare.

1 gillning

Nordnet har ju den cleanaste looken av alla banker. :face_with_monocle: Blev typ upprörd av att du skrev så, haha! :joy:

3 gillningar

Likvärdiga men föredrar Nordnets utseende framför Avanza. Mkt mer funktionell på ngt sätt.

Investerar aktivt på båda plattformarna. Avanza är mer tivoli med grafer, sammanställningar och ”aktivitet”. Har aldrig försökt nå deras kundtjänst.
Nordnets sajt är bättre, men appen sämre. Överblicken på Nordnet är bättre, men kundservicen på meddelande och telefon håller nivå som en centralasiatisk trollfabrik. Många försök och någon enstaka bra handläggare som ansträngt sig de luxe men sjabbel med enkla transaktioner mm.

Men trots detta har jag väl 50 % av kapitalet på Nordnet…,.

Jo, trollen är anledningen jag överväger byta. Samt att jag har ett fribrev (tror jag det heter) låst till fonder enbart, om jag förstår trollen, som jag hoppas få öppnat för ETF efter en flytt.

En annan sak att väga in är att nordnet låter dig ta ut belåning för att använda till annat, avanzas belåning kan bara användas hos dem.

Vad får dig att tro att det är så? Det är ju bara att göra ett uttag från ett kreditkonto på Avanza?

Per deras kundtjänst. Men ingen blir gladare om jag har fel :smiley: (Hoppas jag har fel!) Har du testat?

Jag frågade faktiskt ganska nyligen då deras KRE konton nu ligger under listan på konton att ta ut ifrån.(Har de ej gjort innan vad jag kommer ihåg) Men innan jag slog till så la jag meddelande till kundtjänst som sa “nej aja baja det får man visst inte” haha Men hoppa som sagt att det har blivit missförstånd!

En gång gjorde jag ett uttag (“överföring”) från ett kreditkonto till en vanlig depå (som ej var det ISK som krediten var kopplad). Och därifrån tog jag vid ett senare tillfälle ut dem. Detta har jag provat. Nu när de går att välja direkt för uttag håller jag det för sannolikt att det fungerar även direkt. Varför skulle de annars synas där i listan?

Backuplösning:
Om du har kredit på ett ISK så är det ju bara att köpa för 50k mer trots att du inte har likvida medel. DÅ sätts 50k in på ditt ISK från kreditkontot. Sälj för 50k, så har du 50k kontant (det sker ingen automatisk återföring från ISK till kreditkontot). Och från ett ISK är det ju bara att ta ut som vanligt?

Personligen tycker jag ju inte det är någon skillnad på att bara sätta in en del av sitt kapital på ett ISK och sedan investera mer på kredit, jämfört med att sätta in allt sitt kapital på kontot och vid ett senare tillfälle “låna” genom ett uttag. I båda fallen har du lika mycket likvida medel, och lika mycket investerat, och lika mycket lån.

1 gillning

Så kan man kanske göra, smart! Blev mest nojjig att AVA håller koll och skickar ett meddelande om att pengarna ska tillbaks “du gjorde uttag medan du hade negativt saldo på KRE! USCH! Rätta till nu!”

Men jag kan ju prova! Ta ut och bara ligga på pengarna på min vardagsbank ett par veckor och se vad de säger :smiley:

Skumt svar från AVAs kundtjänst dock, kanske bara är någon typ av friskrivning som de kör med så att folk inte går och spelar up skiten på Keno. haha

Jag reggade mig på NordNet först igår för att titta på fondpriser och utbud. Jag får frispel på deras användargränssnitt. Det ser ut som ett spelbolag eller nå’t. Jag får säg att jag föredrar Avanza enbart utifrån det.

Har har numera mindre än 100K kvar hos Nordnet. För mig är deras USP månadssparandet i ETF:er utan courtage. En annan fördel att fullmaktshanteringen är ljusår bättre än Avanzas motsvarighet.

De gånger jag har haft kontakt med kundtjänst så har det tagit en väldig tid hos NN. På Avanza upplever jag att det går snabbare och att man får bättre svar.

1 gillning

Lustigt hur allt är så subjektivt. :slight_smile: Tycker precis tvärtom, att AVA ser ut som en spelautomat. :smiley:

Japp, jättekul faktiskt. :slight_smile: Det handlar väl om man vad man laddar upplevelser av färger och typsnitt med.

Avanza ser ut som en riktig hemsida. Nordnet ser ut som om de anställt en dagisklass i att välja färger. Man fåt ju ont i ögonen av limegrön på svart bakgrund på övre 50% av sidan och kritvit med knallrosa på andra hälften. Och allt är så stort att jag får skrolla för att se något annat än headern på min 32" skärm. Jisses. De kan inte haft någon UX:are som kan något om kontrast och accessibility.

:rofl:

4 gillningar

Precis. Det märks att de vänder sig till mobil- och plattsurfare. :slight_smile:

Vill minnas det var någon här på forumet som bytte till Nordnet från Avanza med motiveringen att UX:en är så usel att man inte riskerar att vara inne och småändra i portföljen hela tiden.

Den motiveringen kan jag köpa. :sweat_smile:

2 gillningar