Avanza vs Nordnet minst tekniskt strul?

Har börjat med akter/fonder för några månader sedan hos Avanza
Men börjar bli ganska irriterad på strulet hos Avanza o undrar hur Nordnet e?

Av dom 5 automatiska dragningarna till mitt månadssparande har Avanza misslyckats att dra
pengarna från Swedbank 1gång, (pengar fanns på kontot). I måndes så swishade jag in pengar till Avanza, nu nästan 48h senare har jag inte fått dom, ringt in till dom 2ggr o får olika besked om när jag kan se pengarna på kontot, detta pga dom hade problem med swish.

Är det lika mycket strul hos Nordnet

Jag vet inget om Nordnet, men jag kan rapportera att jag haft Avanza-konto i 20 år och aldrig upplevt problem med att föra över pengar till eller från Avanza. Jag har dock inte använt vare sig Swish eller automatisk överföring utan har gjort vanlig banköverföring från/till Skandiabanken.

Tack för ditt svar, dock lutar det åt att jag flyttar till Nordnet när det finns tillfälle.
Dels har dom lägre avgifter, dels tycker jag inte det e speciellt kundvänligt att tex bara stänga av “sitt” forum o radera sina användare (vad jag har läst), jag fick mina pengar 48h försent men inte ens en förklaring.

Nackdelen med Nordnet är ju att gränssnittet, möjligheten till översikt och analys är ungefär femton år efter Avanza…

Jag provade Nordnet för att delta i IPO, Storskogen och Permascand i år. Jag swishade pengarna till mitt ISK några timmar innan deadline. Pengar kan ses på kontot på en gång. Jag har provat att överföra pengarna från banken till mitt Avanza ISK. Det tar några dagar (jag kommer ihåg att när jag gör överföring kl8:00 f.m. kan pengar finnas på mitt konto samma dag). Jag provade att sätta in pengar till mitt Avanza konto via Trustly som var ganska snabbt men det var minst 1 år sedan.

När det gäller tekniskt strul har Swedbank haft otaliga problem med köp/sälj. Jag har missat en del pengar i och med detta. Swedbank ersätter ingenting. Vid fyra av dessa tillfällen har jag loggat in på mitt Avanzakonro och där har köo/sälj varit igång vid alla tillfällen.

Jag har både Avanza och Nordnet. Nordnet har något mer pålitlig funktionalitet upplever jag, aldrig något strul. Avanza är mer “inspirerande”, har fler funktioner och är mer lättöverskådligt.

1 gillning

Jag hade båda men har nu bara Avanza, var en varierande del usla lösningar på Nordnet som gjorde att jag lämnade.
Tyvärr har en del otrevliga missar kommit på Avanza på sistonde som gjort mig ganska fundersam på båda dessa.

2 gillningar

Nordnet funkar bra. Användargränssnittet är mkt bra tycker jag, kanske inte lika välputsat som Avanzas och färre ”roliga” funktioner som avkastning jämfört med andra och liknande gamification.

Det är väl en oerhört oschyst jämförelse? Det tar alltid “några dagar”* om man gör en vanlig banköverföring, lite beroende på när på dagen man gör det. Och Swish kommer alltid fram direkt*, oavsett om det är till Nordnet, Avanza, eller din kompis.

* Så klart kan det vara teknikstrul någonstans, men att jämföra något som i normalfallet tar en dag med någon som i normalfallet tar 1 sekund tycker jag är som att jämföra äpplen med päron.

Med det sagt så upplever jag att Avanza haft mycket teknikstrul senaste halvåret / året. De uppdaterar appen i princip varje vecka med uppdateringar “under huven” som ska förbättra stabilitet etc. Men jag tycker det blir precis tvärt om.

Exempelvis så ska man på Avanza, om man inte vill få sin statistik / historik för milstolpar raderad, absolut inte gå in i appen mellan 07:00 och 08:00 på torsdagar då de har sitt servicefönster. I princip varje gång om man går in då, så finns inte alla värdepapper med. Typiskt ETF:er. Vilket gör summa totalt sparande är lägre än innan. När det sedan en sisådär 30 minuter senare dyker upp igen, så får man “Grattis, du har uppnått din milstolpe X” och det tidigare datumet för när du uppnådde 1M, 2M, osv. är som bortblåst.

Exempelvis så har appen, sedan de införde fliken “Just nu”, låst sig 50% av gångerna man öppnar appen om man har “Min ekonomi” som startflik. Typiskt om man inte använt appen på några timmar och går in, så har någon token gått ut som de inte lyckas refresha, och så är sidan bara helt blank. Att gå till andra flikar fungerar, men går man till “Min ekonomi” är det helt blankt och man måste starta om appen. Och man vill ju ha “min ekonomi”-fliken som standard, “Just nu” är bara massa reklam från Placera.

Fast med det sagt, så är Avanza fortfarande ett årtionde framför Nordnet, både med hur gränssnittet ser ut (när det väl fungerar) och med vilka funktioner som finns på sidan. Ironiskt nog upplever jag att teknikstrulet ökade för Avanza i samband med att de skulle införa drogtester på förekommen anledning :slight_smile:

2 gillningar

Jag tycker det varit strul med det mesta på avanza sista månaderna. Har ingen fler märkt det?
Funderar på byta till nåt annat om det inte blir bättre snart. Dessutom dåligt med information vad problem beror på… Sen att stänga av forum bara sådär utan informera innan. Känns inte seriöst, är det tryggt hålla till där kan man fundera på.

1 gillning

Forum känns ju kanske inte som en vital grundfunktionalitet som man ska hänga upp sig på vid val. Placera ligger väl åtminstone delvis utanför Avanza med.

Sen har de ju gått ut med att den stora användningen och lasten gjorde det ohanterbart att drifta och underhålla, och därför stängde de ner det tills de har ett bättre på plats.

“Forumet inte viktigt”? - Ola S håller nog inte med dig :wink:

Men man kunde ju åtminstone informera innan nedstängning o kopiera databasen med användare

/va inte själv reggad

1 gillning

Menar du kö att sälja /köpa aktier? Det har inte ovanligt, börsen är bara en marknad. Banken kan inte göra någonting att lägga sig i börsen.

Har både Avanza och Nordnet men använder numera bara Avanza vid IPO:er när jag måste.
Tycker Nordnets gränssnitt är så mycket renare och fritt från gameification ( använder dock mest appen). Upplever Avanza som rörigt och svårhanterat, påminner om gränssnitten från flera år tillbaka i tiden.
Tekniskt fungerar Nordnet klockrent.

4 gillningar

handlar nog mer sättet dom stängde forumet på, att bara stänga av utan information i tid innan.
Det är oseriöst, jag behöver inget forum, mer saken i sig och hur det skötts.
Det viktiga är att det varit grymt mycket strul på avanza, för den som är observant har säkert sett nästan varje dag sista månaderna

Forumet på Avanza stängdes samma dagar som kunskapen om den allvarliga Log4Shell-buggen/remote exploiten kom ut, så det kan ha varit så att de i sin antika forumkod använde log4j och inte hade möjlighet att rätta koden. Om stängningen berodde på att de insåg att de var ohjälpligt sårbara för intrång är det ju begripligt att de stängde kvickt och utan varning, men i så fall tycker man ju att de borde varit tydligare i sin kommunikation.

Det kan också ha varit så att de drabbades av sårbarheten på så många ställen att de valde att stänga av de funktioner de inte hann med att rätta, för att kunna laga de viktigaste funktionerna.

Avanza kör en hel del Java, om man tittar på deras jobbannonser.

1 gillning

Bytte till Avanza i år efter flera år på nordnet. Kommer inge byta tillbaks. Nordnet har krångliga lösningar med många knapptryck. Går bort.

Nej! Det är Swedbank som haft egna tekniska problem ett otal gånger så sälj/köp funktionen har ej fungerat. Och då jag du för att genomföra ordern istälkey ringt för atg Swedbank manuellt skulle genomföra min order har det varit telefonkö på mer än en timme. Antar att MÅNGA andra kunder då också försökt samma sak. Det har även hänt att jag efter lång väntan i telefon kö blivit bortkopplad. Mitt köp/sälj har alltså ej kunnat genomföras överhuvudtaget. Många tusenlappar har genom detta förlorats. Inte bra. Inte bra alls. Swedbank tar inget som helst ansvar för detta. De hat bett mig bevisa att jag gjort köp/sälj vilket ju inte går just eftersom det inte gick att göra!!!

Har inte haft Avanza på typ 20 år, men tänkte starta nytt konto där.
Skrev till supporten och ställde en fråga två veckor sedan. Fortfarande inte fått svar.

Vad har ni för erfarenhet kring svar från support hos Avanza?