Sparkonto+ konkurrens om vem som kan sänka mest

Avanzas Sparkonto+ verkade ju initialt smidigt, att få ok ränta, flera olika alternativ och snabbt under vardagar kunna flytta pengar för att investera.

Senaste halvåret så verkar det snarare vara konkurrens om vilka av alternativen som kan erbjuda högst ränta gått åt motsatt håll, en bank sänker, några dagar senare sänker resten till samma ränta.

Det har väl gått från 0,65% ränta till dagens 0,30%.

Ni som använder Sparkonto+, hur ser ni på detta? Finns det någon gräns för er där smidigheten att ha pengarna samlade i samma Avanza-gränssnitt/portfölj understiger värdet av att istället välja ett mer avkastande sparkonto utanför Avanza?

2 gillningar

Jag har själv varit inne på temat i en tidigare tråd: Återkommande sänkt ränta på sparkonto

Är inte säker på att jag orkar ta mig tiden att flytta min lilla buffert. Åtminstone inte så länge räntan är över noll för då kan jag lika gärna ha pengarna kvar på SEB.

Jag hade en gräns mellan skillnad i räntenivå och smidighet, så jag flyttade min pengar från Sparkonto+ till ett konto utanför Avanza häromdagen. Utifrån min strategi ska jag inte behöva tillgång till pengarna på sparkontot så snabbt att inte ett par dagars väntan är helt ok. Ibland kan det till och med ha en positivt dämpande effekt :wink:

2 gillningar

Bojkottade det för ett tag sen och kör istället direkt hos Santander, 0,75% ränta , fria uttag och det går snabbt att få ut pengarna. :+1:
Blir inga jättepengar, men tycker det är sjukt att samma Santanderkonto hos Avanza ger 0,35%? Hur kan dom ta över halva räntan för att tillhandahålla den tjänsten?

4 gillningar

@Alec Funderar också på att flytta. Men risken är väl att de börjar sänka den där också. Eller är det mindre troligt att den sänks där?

Skillnaden mellan att ha 100 000 kr på Santander Sparkonto+ via Avanza än direkt via Santander är alltså ca 33 kr/mån. Som en subscriptions-service som man inte behöver utan bara ligger och “kostar”.

2 gillningar

Jo precis, sitter i dagsläget med 400k på Santander så det blir 1600kr på ett år, för i princip inget mervärde alls. Köper hellre glassbåtar för dom pengarna :joy:

2 gillningar

Bank Norwegian har haft 0,7% ganska länge nu om det hjälper

0.75% på Klarna sparkonto också, bindningsfritt. Bra att veta är väl att uttagen tar 1-2 bankdagar. Men hade sparkonto hos dom. Började någongång förra året, och sedan dess har den sjunkit från 0.95 till 0.75 på den tiden…

Ja det känns som ett race to the bottom.
Jag har en del på Aza (istället för räntefond) men det mesta buffert på andra ställen

Compricer har en bra söktjänst där man kan se rörlig och olika fasta räntor för konto med fria uttag och med insättningsgaranti (rekommenderas) - länk nedan

SVEA ekonomi tex 0.85% som jag har bra erfarenhet av. Även den rörlig så den kan ju sänkas även där. Alternativet är att låsa på 3 mån till ett par år beroende på tidshorisont för att garantera räntan… som förvisso även kan gå upp framöver

1 gillning

Har själv börjat “fall out of love” med Avanzas Sparkonto+ produkter. Innan jag flyttade över pengarna så hade jag dem på Marginalen och Hoist. Marginalen ligger ofta i den övre kvartilen på bundna räntor medan de rörliga också är skapliga.

Mitt system bygger på att jag har räntestegar med potter på olika bindningstider och på marginalen så var 3, 6 och 12m “auto renew”, dvs vidtog man ingen aktiv åtgärd så påbörjades en ny period. På Avanza är det i stället så att kontot stängs, likviderna förs över till ett “random” rörligt konto från samma aktör. Man kan dessutom inte se var pengarna kom ifrån bortsett från ett numeriskt kontonummer. Eftersom jag har flera konton och dessa för enkelhetsskull binds på samma dag så blir det minst sagt rörigt att hålla koll på var pengarna kom ifrån.

Har precis bundit om 3m konto, men när både den och 6m faller ut om tre månader så ska jag ta och fundera på om det är värt att flytta till annan aktör (även om jag då kommer att falla i “Milstolpar”).

Har alltid haft en acceptans för en viss ränteskillnad och inte alltid jagat högsta möjliga, men differensen känns som svår att svälja nu.

1 gillning

Bytte bort avanza häromdagen. Det handlar inte om några stora pengar utan mer principen för mig. Tycker de beter sig riktigt illa med sänkning på sänkning på sänkning.

1 gillning

Man ska inte vara för sur på Avanza. Det är bankerna själva som väljer vilken ränta dom vill erbjuda på Avanzas Sparkonto+. Antagligen så får dom in alldeles för mycket kapital eller så tar Avanza en alldeles för hög avgift. Man kan tycka att Avanza kan tillhandahålla den tjänsten gratis, borde finnas ett stort värde i att få kunderna att ha alla sina pengar på samma ställe…

För övrigt så sänkte Santander också idag sin Sparkonto+ ränta från 0,35% till 0,3%. Nu är det bara Klarna som är kvar på 0,35%, får se hur många dagar det dröjer innan dom sänker.

1 gillning

Ja någonting är det, ingen verka vilja erbjuda mest, stå ut bland mängden, locka kunder.
Så fort någon sänker måste de andra sänka annars är ju risken att kapital flyttas till dem.
Den första som sänker vill ju utmärka sig som sämst så deras kunder flyttar pengarna till andra banker och att de inte lockar nya kunder.

Om det är så olönsamt så är ju frågan hur länge tjänsten finns kvar.

… Eller beror det på något annat.

Ja, jag var otydlig. Jag bytte inte bort hela avanzs utan enbart deras sparkonton.

Jag är väldigt nöjd med Northmill som har 0,85 % rörliga ränta just nu och där jag inte har något minne av att de sänkt under detta år, tror det gjordes en sänkning från 0,95 till 0,85 förra året men minns ej säkert. Har testat lite olika sparkonton innan som SveaEkonomi och Collector men Northmill är överlägset smidigast med bra och enkel app. Brukar ta 1-2 arbetsdagar att föra över eller plocka ut pengar.

1 gillning

Vilka banken finns om man vill gemensamma sparkonton. Vet om SBAB och Marginalen. Marginalen verkar ha både rörligt och fasta konton. Vilka är era favoriter?

Marginalen har fungerar bra för oss med gemensamma konton. Rätt ovanligt annars bland de aktörer som erbjuder lite högre räntor.

1 gillning

Lite roligt det här med Sparkonto+ på Avanza ändå.

När styrräntan var på nivån -0.25% till 0.00% så kunde man ändå få 0.30%-0.65% i sparränta hos nischbankenerna som erbjuds som Sparkonto+.

När Rikbanken hade styrräntan 0.25% så låg de flesta nischbankerna på 0.65% i sparränta.

Nu när Riksbanken höjde räntan med hela 0.5% till 0.75% så har nu nischbankerna som erbjuds som Sparkonto+, höjt med 0.05% (!) till 0.70%.

Nu erbjuder de alltså en ränta under styrräntan.

Kom igen nu banker!

2 gillningar

SBAB erbjuder 1% nu

1 gillning