Hejsan,
Funderar på att ha mitt långsiktiga spar i en Sparkonto med rörlig ränta jämfört med att investera i Räntefonder på min befintliga Avanza portfölj. (Svårt och välja mellan Spiltan Räntefond Sverige, AMF Räntefond Lång & AMF Räntefond Mix) På ett sparkonto är det ju dessutom lägre risk att få någon som helst avkastning liksom.
Funderar över banker som Northmill Bank (0,85%), Klarna (0,75%), Serafim finans (0,90%), Svea (0,85%), Sevenday Bank (0,85%), Praspar (0,85%) & Froda (0,85%)
Vilken ska jag välja som min sparkonto långsiktigt anser ni? Vilken har bäst möjlighet att ha höga räntor oftare än andra? Klarna hade tex år 2020
0,85% 2020-10-17
0,96% 2020-07-08
På Avanza har jag lyckats få upp till 0,60 på Nordax som kommer att sänka till 0,55 inom någon dag.
Vem som har bäst inlåningsränta mellan alla de här nischbankerna varierar hela tiden och ingen vet vad de här bankerna gör imorgon, om en månad eller om ett år.
Många som har Avanza ser en fördel i att använda deras Sparkonto+ för att hålla det enkelt, och jag hade gjort på samma sätt om jag investerat hos dem
Önskar att Nordnet kunde införa det.
Räkna på vad skillnaden blir på ett år om du har 100 000 på sparkonto med 30% skatt på det.
Exempel:
Serafim som har högst av de du nämner kommer ge dig 630 kr efter skatt.
Nordax som har lägst kommer ge dig 385 kr efter skatt.
Alltså någon hundring i skillnad per 100 000 och år.
Så antingen avstår du lite avkastning och väljer enkelheten, eller så kan du i princip dra lott om de andra.
Tjena!
Nu när du säger det så!
Så känns det definitivt mer värt på Avanza.
Visst är det en ok krock kudde att ha sin 90\10 fördelat i?
Såg på historisk avkastning på vissa räntefonder. Det är ju några minus % höger o vänster.
Sparkontona på Avanza med samarbete med andra banker kommer ligga lite lägre än att spara i dessa direkt. Med Resurs och Collector skiljer det dock inte så mycket just nu.
Om jag skulle rekommendera två banker utanför Avanza blir det Svea eller Sevenday som haft sparkonton länge och där räntan brukar vara stabil. Räntorna är där nu 0,85% jämfört med Avanza+Nordax med 0,55%. Det ger en skillnad på 210 kr per år efter skatt för varje 100 000 kr.
Personligen tycker jag att det är jäkligt irriterande att ha 8 olika banker osv. så jag är tacksam att kunna köra Avanza sparkonto+ även om den ligger några promilleenheter lägre i ränta.
Tror det kommer variera över tid, men för lite skillnad för att man ska orka snurra runt hela tiden. Välj någon som ligger högt, som du känner till namnet på och inte känner dig otrygg med.
Går man via Avanza så känns deras sållningsprocess är bättre än den egna…