Har “alltid” sparat i fonder via min bank, Skandiabanken. Har haft varierande fonder men de senaste åren har det varit globalfonder och/eller så kallade breda fonder. Just nu är det Skandia Global Exponering och Spiltan Investmentbolag. Har också intresserat mig för aktier det senaste och nu köpt ett mindre antal aktier via Skandiabanken. Min fråga är när det gäller aktiehandel; borde jag överge Skandiabanken och gå till någon av nätmäklarna? Jag gillar att i stort sett hela min ekonomi är på ett ställe, men å andra sidan är det kanske bara dumt att betala för högt courtage, även om jag ser det som en mindre kostnad. Vad är de konkreta fördelarna med att flytta aktiehandeln till exempelvis, SAVR, Avanza, Nordnet?
Ett konkret exempel är ju hur mycket statistik du får på de andra sidorna än på Skandia… Skandia har knappt någon statistik men på de andra sidorna får du grafer etc på dina investeringar och kan följa hur de har utvecklat sig, när du köpt och sålt etc.
Ett litet tipp på detta kan vara ifall du skall handla utländska aktier på KF på grund av utdelning. Då är Nordnet bättre än till exempel Avanza (Nordea dra ingen växelavgift på utdelningar på KF för utländska aktier). Är det bara svenska aktier kvittar det vilken du väljer. Sen har jag för mig att kanske minste courtaget för utlandshandel kan vara lägre på Nordea än de 2 förra men där får nog någon som faktiskt har Nordea som aktiemäklare bidra med detaljerad information tror jag.
Inte helt rätt. Det finns grafer även på Skandia men de är lite klumpiga. Antar att det är lättare att få fram hos nätmäklarna dock.
Du skriver Nordea men antar att du menar Nordnet eller? Jag håller mig till svenska värdepapper än så länge.
Jag menade faktiskt Nordea eftersom de är billigare (0,09% min 1 kr i Norden, min 1 EUR/USD) än de andra svenska storbankerna när det kommer till courtage vid aktiehandel.
Men det verkar som att Avanza och Nordnet inte är dyrare på den punkten heller så då kvittar det vilken av de 2 du väljer. Ta den du gillar bäst skulle jag säga.
@AimHigher har du någon bra input angående Nordea eller använder du inte dem längre?
Testa dom?
Kör en liten lekpeng och känn efter hur du trivs med gränssnittet (grafer, köp, sälj, insättningar, uttag, bevakningar och jämförelser) i några kandidater?
Jag har kört Avanza i många år och trivs där. Har ett månadssparande i LF men gillar inte deras gränssnitt egentligen, men det ger ju en bonus på mina övriga LF tjänster så den får ligga där och ticka med automatik på minnivå.
Jag testade att köra Nordnet för ca ett år sedan och har försökt att komma överens, men det är något där som inte fungerar med mig, som att försöka hantera en iPhone typ.
Inte mer än vad som skrivits.
Jag har endast svenska aktier i ISK hos Nordea. Gillar deras prissättning med 0,09% och jag inte behöver fundera på olika courtage klasser.
Mina analyser gör jag med andra verktyg, sitter alltså inte inloggad på Nordea och kollar på börsinfo där. Finns bättre verktyg.
Nöjd med Nordea.
Har även konton på Avanza och Nordnet men de används för fonder och vissa IPO:er som jag inte kommer åt via Nordea
Nordea är en hemsk bank när det gäller värdepappar . Så himla klumpig o tråkigt . Går inte att jämföra på samma dag med bla avanza
Är det något nytt? Jag har flyttat alla mina fonder därifrån men har fortfarande pension med fonder där och så vitt jag kan se finns inga grafer på mina innehav, endast på hur enskilda fonder har gått?
Har ingen större betydelse. Det enda jag gör där är lägger order. Behöver inte analysera eller följa upp där.
Dock blir den bättre och bättre hela tiden.
De har även en funktion som håller koll på alla aktieutdelningar, som man kan se i detalj, per månad eller över alla åren. Inklusive stapeldiagram.
Bara fortsätt tråk-spara i fonderna! Du behöver ingen aktiemäklare!
Ja du kanske har rätt, dock gillar jag själva analysen och processen att hitta rätt aktier. Så jag kommer att fortsätta att ha en liten del aktier - mindre än 10%.
Vid närmare eftertanke Singlemalt, du har nog rätt - det finns inga grafer för innehavet. Det finns bara för varje enskild aktie.
Nu talar jag om Skandia, för att förtydliga.
Tacka alla för bra inspel. Blir nog att jag kommer att öppna ett testkonto på Avanza.
Det gör du rätt i. Du behöver inte testa fler
Vill du ha ständiga problem som resulterar i huvudvärk är avanza ett bra alternativ.
Hade valt Nordnet eller Levler.
Det där förstår jag inte. Jag har haft Avanza i åratal och aldrig haft ett problem.