Hej!!
Jag är nybörjare att spara i aktier och fonder, har läst en del men har inte varit så aktiv. Jag vill spara i aktier och för tillfället har intresse av att köpa amerikanska aktier i Avanza.
1.Är det ngn som har tips eller idéer av att ha sitt konto i dollar just för den anledningen?
Jag kollade även möjligheten av att öppna ett konto i USA (Interactive Broker)…
Är det ngn som har erfarenhet att att ha konto i USA (med syfte att investera i amerikanska aktier).
Finns det möjligheter i Sverige att köpa delar av en aktie? vilken broker har den möjligheten?
Spp aktiefond Usa eller Länsförsäkringar Usa indexnära då har du löst problemet ! Värför ska man köpa usa aktier när man kan köpa 500st Usa aktier allt detta för 0,21% ?
Jag har några anledningar, Jag är ny i det här med att investera i aktier, och håller på att själv lära mig om det…
jag gillar volym i några amerikanska aktier, det blir inte samma sak att köpa och sälja en aktie i ”Ford” till exempel om man vill göra en trade samma dag…
Det blir klar dyrare att köpa härifrån i Sverige och betala 0,21% eller 0,15% med manuellt valutaväxling…
Att köpa de direkt i interaktive Broker skulle förenkla saken, då slipper man tänka på valutaväxling.
Jag är nyfiken hur ni gör om ni köper amerikanska aktier.
Tack för tipset om aktiefond, men jag vill vara lite mer aktiv med specifika aktier.
Det kan vara värt att påpeka (i händelse av att någon även läser äldre Degiro-inlägg) att växlingsavgiften när man växlar till sig USD första gången på Degiro nyligen har chockhöjts från 0,10 % till 0,25 %, och det är nu alltså lika dyrt som på Avanza och Nordnet. Men när man väl växlat en gång låser man lämpligen valutaväxlingen och då slipper man växlingsavgift framöver, ända tills man någon gång i framtiden behöver växla för att ta ut pengarna igen.