Hej!!
Jag är nybörjare att spara i aktier och fonder, har läst en del men har inte varit så aktiv. Jag vill spara i aktier och för tillfället har intresse av att köpa amerikanska aktier i Avanza.
1.Är det ngn som har tips eller idéer av att ha sitt konto i dollar just för den anledningen?
Jag kollade även möjligheten av att öppna ett konto i USA (Interactive Broker)…
Är det ngn som har erfarenhet att att ha konto i USA (med syfte att investera i amerikanska aktier).
Finns det möjligheter i Sverige att köpa delar av en aktie? vilken broker har den möjligheten?
Spp aktiefond Usa eller Länsförsäkringar Usa indexnära då har du löst problemet ! Värför ska man köpa usa aktier när man kan köpa 500st Usa aktier allt detta för 0,21% ?
Jag har några anledningar, Jag är ny i det här med att investera i aktier, och håller på att själv lära mig om det…
jag gillar volym i några amerikanska aktier, det blir inte samma sak att köpa och sälja en aktie i ”Ford” till exempel om man vill göra en trade samma dag…
Det blir klar dyrare att köpa härifrån i Sverige och betala 0,21% eller 0,15% med manuellt valutaväxling…
Att köpa de direkt i interaktive Broker skulle förenkla saken, då slipper man tänka på valutaväxling.
Jag är nyfiken hur ni gör om ni köper amerikanska aktier.
Tack för tipset om aktiefond, men jag vill vara lite mer aktiv med specifika aktier.
Det kan vara värt att påpeka (i händelse av att någon även läser äldre Degiro-inlägg) att växlingsavgiften när man växlar till sig USD första gången på Degiro nyligen har chockhöjts från 0,10 % till 0,25 %, och det är nu alltså lika dyrt som på Avanza och Nordnet. Men när man väl växlat en gång låser man lämpligen valutaväxlingen och då slipper man växlingsavgift framöver, ända tills man någon gång i framtiden behöver växla för att ta ut pengarna igen.
Detta är tyvärr bara en av flera “förbättringar” som skett sedan tyska Flatex tog över Degiro. Lägsta utlåningsräntan har höjts från 1,25 % till 3 % med några dagars varsel. De har tagit bort ett antal intressanta ETF:er från courtagefria listan (fysiskt replikerat guld och silver mm) eftersom de “förbättrat” och nu i stället erbjuder de mest populära ETF:erna gratis – vilket marknadsförs som att det blivit lättare att diversifiera. Degiro och jag har uppenbarligen olika uppfattning om vad det innebär att diversifiera.
Numera får jag magknip varje gång det kommer ett meddelande från Degiro om att de förbättrat något.
Men jag har trots det än så länge en ganska stor portfölj med amerikanska aktier kvar hos Degiro. Man får läsa nya prislistan och använda Degiro till det de fortfarande är bra på.