Vad motsvarar USAs ETF:er

Hej, jag undrar vad en Amerikansk ETF som t.ex. $VOO motsvarar I Sverige? Jag vill gärna ha en delvis amerikanskt portfölj med runt 50-70% I en ETF som t.ex. VOO som följer S&P500 och resten enskilda aktier som över presterar mot marknaden just nu men jag vet inte riktigt om det är för högt courtage och avgiften på att handla USA värdepapper.

Vad tänks om detta? Alla svar är hjälpsamma.

Hej.

Vad är det för fel på Spp aktiefond Usa eller Länsförsäkringar Usa indexnära? 0.22% i avg. Avkastar Etf S&P 500 bättre än de nämnda Usa indexfonder? Lycka till.

Mvh.jack

Om inte avsikten är att byta fonder ofta, som är fallet om man exempelvis håller på med kvantitativa strategier, är nog en vanlig fond likt de du nämnt att föredra. SPP Aktiefond USA följer ett bredare index, medan Länsförsäkringar faktiskt verkar följa S&P 500.

Det är dyrt att köpa ETF:er på Tyska börsen via Avanza, och det är ett visst besvär att skaffa sig ett konto på Degiro.

Men om avsikten är att aktivt handla aktier på USA-börserna kan det vara läge att överväga ett ISK på Degiro med valutakonton, och då får man tillgång till de courtagefria ETF:erna av bara farten.

ISHARES S&P 500 och VANGUARD S&P500 har båda förvaltningsavgiften 0,07 %.

Avanza hittar jag bland annat P500, D5BM, SXR8, VUSA, SPY5, UBU9, F500 och LYPS. Jag har inte gjort någon djupare granskning av hur stora likheterna är med VOO.

Du åker på både courtage och växlingsavgift, så det kostar en del.

Det finns även en AVA SP500 TRACKER som du handlar courtagefritt över 1.000 SEK, med de risker som det medför att handla med en tracker.

Degiros ISK finns de courtagefria(!) ETF:erna:
ISHARES S&P 500 / ISSP / IE0031442068
VANGUARD S&P500 / VUSA / IE00B3XXRP09

Dessa handlas på Amsterdambörsen och jag har erfarenhet av båda.

Degiro verkar även ha courtagefria SP500-ETF:er på Parisbörsen och i Tyskland om man hellre vill handla där.

Degiro har valutakonton, så när du väl växlat till dig EUR slipper du betala när du byter värdepapper handlade i EUR. Första växlingen kostar 0,10 %, att jämföra med Avanzas och Nordnets 0,25 %, och om du håller dig till EUR behöver du ju bara växla en gång på Degiro. Vid fondbyten på Avanza och Nordnet försvinner ju 0,50%, även om du köper ett nytt värdepapper i samma valuta i nästa ögonblick, vilket du slipper med valutakonton på Degiro.