USA-fond vs ETF

Hejsan igen!

En liten fråga gällande ETF kontra svensk fond.

Jag har hittat en billig ETF som följer hela S&P500 som jag kan tänka mig att ha som ett långsiktigt stort innehav i portföljen. Jag undrar dock lite över kostnad i jämförelse:

iShares Core S&P 500 (IUSA)
VS
Länsförsäkringar USA Indexnära

ETFen kostar 0,09 + spread 0,06 + courtage och valutaväxling.

LF-fonden kostar 0,20.

Jag fattar att ETFen blir dyrare i inköp, men med en årsavgift på 0,09 så borde den väl på längre sikt prestera bättre? Hur lång tid snackar vi om här?

Tacksam för svar från någon med lite bättre koll än vad jag har. :slight_smile:

Otippad respons från dig. :wink:

Söker en billig fond/ETF som täcker hela S&P 500 likt Plus Allabolag på svenska börsen. LF USA har runt 450 bolag så dom väljer bort en del, vilket jag inte gillar. Vill dock inte betala höga avgifter pga okunskap, det är därför jag frågar.

Globala fonder har jag tillräckligt av i mina pensionsförsäkringar, ifall du undrar. :grimacing:

Är det av någon speciell anledning du hellre vill ha den utdelande (IUSA) istället för den återinvesterande (SXR8)? På ISK spelar det väl kanske inte någon större roll iofs.

Sen är väl avgiften 0,07 för dessa och inte 0,09?

Spreaden ligger ofta högre där. Dessutom så köper jag mest aktier med utdelning så jag har inget emot en utdelande variant.

Över tid blir det billigare med ETF (5+ år). En fördel är att du får S&P 500 med ETF:en och inget annat.

Fördel fond är ju smidigt köp för vilket belopp som helst, inget courtage eller växlingsavgift

Enda nackdelen med den utdelande blir väl att du får betala courtage och växlingsavgifter igen om du skulle vilja återinvestera utdelningen.
Om du snarare är intresserad av att göra en engångsinsättning och sedan plocka ut utdelningarna eftersom och använda till annat kan väl den utdelande vara till fördel.

En stor fördel med vanliga fonder är ju just att man kan sälja alternativt omfördela bäst man vill utan att man behöver känna att man förlorar pengar via valutaväxling.