Investering i S&P 500

Jag har efter att ha läst en del böcker och lyssnat på många investeringsgurun investerat den senare tiden i ETF:er som ska spegla S&P 500, och då hittat två stycken som går att handla i Sverige som verkar replikera indexet utan att exkludera några bolag.

iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (Acc)
Vanguard S&P 500 UCITS ETF (USD) Accumulating

Dessa går att handla via Avanza/Nordnet och handlas i EUR, vilket gör att detta kan påverka utvecklingen USD/EUR. Tyvärr efter MIFID-regelverket kan vi inte handla den amerikanska i USD.

Efter gårdagens rally på börsen (10/11-22) när S&P gick upp 5,47 % tänkte jag att mina europeiska motsvarigheter skulle röra sig ungefär lika mycket (exl. viss valutaförändring).
Av min förvåning så skiljer det sig ca 2,5 % i utveckling mellan den amerikanska ETF:en och den Europeiska fast dom ska följa samma index. Är det någon som vet varför det skiljer sig?

Om dom inte följer varandra direkt, justerat för USD/EUR kanske det finns något bättre investeringsalternativ för att vara exponerad mot SP500.

1 gillning

Misstänker att en stor del av skillnaden ligger i att S&P500 indexet fortsatte upp rätt rejält efter att dessa ETFers börstängning i Tyskland. De borde hoppa upp rätt rejält idag, förrutom ev växelkurs diff.

Val av ETF så tittar jag mest på

• Avgift
  • Kapital som år investerat (så den inte läggs ner om för liten, samma risk som för fonder)
  • Replikering (helst fullständig, inte syntetisk med derivat)
  • Utdelande eller inte (beroende på vad man vill ska ske med utdelningen)
  • Registeringsland så det är Irland pga bättre skattehantering
2 gillningar

Tänkte just säga det här med, men du hann före :wink:

1 gillning

Det intressanta är att nu när handeln öppnat på morgonen är att ETF:en bara ökat med 0,8 %, jämfört kursen före öppning idag.

Tittar ni i graferna på bilderna så ser ni svaret.

Den första som är en amerikansk ETF presenterar resultatet i sin egna valuta, och visar också tydligt mönstret för hur det gått i år.

De andra visar graferna, gissningsvis i EUR, där man fått valutaeffekt.

Dollarn sjönk igår kraftigt, så du får inte samma effekt som en amerikan, men då har ju amerikanen haft det värre resten av året.

1 gillning

Är du ok med marginell exkludering finns det dock många USA fonder som har S&P 500 som jämförelseindex. Då slipper du krånglet och avgifter som kan tillkomma med ETF. Samtidigt får du 70% USA om du investerar i en globalfond, och en hel del gurus kan rekommendera internationell diversifiering.