Jag har efter att ha läst en del böcker och lyssnat på många investeringsgurun investerat den senare tiden i ETF:er som ska spegla S&P 500, och då hittat två stycken som går att handla i Sverige som verkar replikera indexet utan att exkludera några bolag.
Dessa går att handla via Avanza/Nordnet och handlas i EUR, vilket gör att detta kan påverka utvecklingen USD/EUR. Tyvärr efter MIFID-regelverket kan vi inte handla den amerikanska i USD.
Efter gårdagens rally på börsen (10/11-22) när S&P gick upp 5,47 % tänkte jag att mina europeiska motsvarigheter skulle röra sig ungefär lika mycket (exl. viss valutaförändring).
Av min förvåning så skiljer det sig ca 2,5 % i utveckling mellan den amerikanska ETF:en och den Europeiska fast dom ska följa samma index. Är det någon som vet varför det skiljer sig?
Om dom inte följer varandra direkt, justerat för USD/EUR kanske det finns något bättre investeringsalternativ för att vara exponerad mot SP500.
Misstänker att en stor del av skillnaden ligger i att S&P500 indexet fortsatte upp rätt rejält efter att dessa ETFers börstängning i Tyskland. De borde hoppa upp rätt rejält idag, förrutom ev växelkurs diff.
Val av ETF så tittar jag mest på
Avgift
Kapital som år investerat (så den inte läggs ner om för liten, samma risk som för fonder)
Replikering (helst fullständig, inte syntetisk med derivat)
Utdelande eller inte (beroende på vad man vill ska ske med utdelningen)
Registeringsland så det är Irland pga bättre skattehantering
Är du ok med marginell exkludering finns det dock många USA fonder som har S&P 500 som jämförelseindex. Då slipper du krånglet och avgifter som kan tillkomma med ETF. Samtidigt får du 70% USA om du investerar i en globalfond, och en hel del gurus kan rekommendera internationell diversifiering.