Inte helt fel jämfört med resten av alternativen. Globala indexfonder, etc.
För den som vågar lyfta fram mer USA i portföljen. Satsa på större andel S&P 500.
Eller kanske enbart S&P 500 under en större del av sitt sparande?
100% i S&P 500. Why not?
Kanske i början när man behöver extra fart upp (till första milj.)
Mer info:
(S&P 500 – Wikipedia)
Här komme en grov killgissning utan någon som helst grund i något annat än mer än 10s tänkande:
Att investera i aktier är ju att investera i företag. Ju friare tyglar på företagen, desto lättare borde det vara att optimera på aktieägarvärde (i.e. om du i Marknad A behöver förhålla dig till 13 regler och i Marknad B behöver förhålla dig till 4 regler bör du i Marknad B kunna göra ett bättre jobb för aktieägarna - samma princip som varför vi avfärdar ESG screening här i forumet. Givet samma förutsättningar kan constraints aldrig vara en fördel över no constraints).
Ta ett exempel som när Spotify nyligen fick avslag på sin ansökan om oreglerat nattarbete:
Så om vi ska köpa aktier i företag och vi vill ha så mycket avkastning som möjligt - borde vi inte få det i den marknad som är mest fri? Där företagen har mest spelrum att göra vad tusan de vill för att optimera på shareholder value?
Nu utgör ju redan USA typ 70% i valfri global indexfond så man har ju redan majoriteten av sitt sparande i USA. Men jag hade inte varit anti att gå all-in i USA långsiktigt så länge det är den friaste kapitalistiska marknaden i västvärlden. Litar på att oavsett vad som händer kommer amerikanska företag fortsätta att framgångsrikt generera shareholder value medan t.ex. europeiska företag kommer begränsas mer till konsumenternas fördel (i.e. jag uppskattar EU ur ett konsumentperspektiv men inte ur ett investerarperspektiv).
Menar du att man köper en ETF gentemot USD då? Eller vad är skillnaden mot att köpa t.ex. Storebrand USA A Indexnära? Dvs. en svensk USA-fond. Det finns nämligen en Vanguard S&P 500 indexfond via Savr.com. “På svenska” dvs.
Och jag hoppas på fler S&P 500-fonder i Sverige.
Det finns nämligen inga andra, helt otroligt! Men sant.
Det finns ett antal ETF:er från Tyskland (iShares), ish. S&P 500 Core etc. Finns på Avanza och Nordnet.
Kanske kan magnificent 7 befinna sig i en bubbla likt år 1999, jämför p/e talen mot historiska så förstår du. Och då kan det dröja ett tag innan det lönar sig. Men om det precis hade varit en större nedgång hade jag nog sagt att du får en högre förväntad avkastning än en ren global indexfond. Just nu är jag dock tveksam efter rallyt som varit i tech. Jag har övervikt på småbolag och tillväxtmarknader just för att undvika en kurskollaps i Nvidia, Amazon, Meta, Alphabet, Apple. De har en sådan stor vikt i index att en dålig rapport skakar om portföljen rejält.