Som vi alla vet så har vi TINA, FOMO och multiplar är inte relevanta etc etc! Ingen verkar överens om vad man ska betala för aktier och hur man ska bedömma banan för dem framåt!
Som svensk “persionssparare” så är diversifiering viktigt! Hur mycket USA ska man ha? Hur mycket EM? Ska man köpa en global fond? Är man diversifierad då? Minns jag rätt så har jag skrivit om detta innan här. Hur som haver!
Jag har i dagsläget inga amerikanska akiter men vill gärna ändra på detta! När jag köpte in min i aktiemarkaden(Mars 2020 var de största köpen) så stack ju dollarn som alla vet! Iom att jag är en aning skeptikst mot dollarn på sikt så hade jag svårt att övertala mig själv att köpa dollar i det läget. Idag har jag köpt en del dollar på runt 8.50 så om det smäller igen så kan jag handla lite! Ett tips för övrigt! Ha alltid lite dollar om du ska köpa en “riktig” dipp, för dollar drar iväg då.
Hur ser förutsättningarna ut för Amerikanska aktier på sikt? För att reda ut detta så skrev jag följde notis!
En “formel” som enligt mig inte antar något konstigt och är ganska dynamisk! Denna tar även i beaktining hur det monetära systemet verkligen fungerar. Dock ger detta upphov till en variabel som är väldigt svår att ha en uppfattning om dvs aktiers risk premie, denna i sin tur är antagen att bland annat drivas av “likviditet”(som det även finns en notis om)
Konstigt att ingen svarat, detta känns ganska basic. Och högt relevant för dem som väljer att sätta in pengar i tex amerikanska akiter(indirekt öven global fonder) i sitt långsiktiga sparade. Speciellt i tider som dessa då osäkerheten och värderingar är höga. Inte för att man ska tajma markaden genom in och ut hopp, men det känns som att metoden kan ge en fingervisning hur sannolikheterna ser ut.
In någon mån så hjälper det en att vara “diversifierad på rikigt”, ett market cap index kanske inte ger en det idag! iaf enligt mig
Det känns kanske inte bara unikt att skriva ett inlägg i samma stil som Alexander Pärleros som handlar om aktiemarknaden och hur man tjänar pengar på den. Vad vill du ha sagt, och är det här forumet verkligen rätt för det? Kanske inte. Får nog bättre gehör på andra ställen än ett forum där folk bara köper indexfonder
Du vet att det du sysslar med är valutahandel och att det beskattas?
Jag undviker att ha andra valutor i väntan på att investera eftersom jag inte har lust att räkna ut hur skatten blir för valutahandel. För att slippa detta så köper jag aktierna på vanligt sätt ifrån en KF. Visst, växlingskursen är vad den råkar vara dagen vid köptillfälle, men det är det värt för att slippa deklarera valutahandeln anser jag.
När du säljer, växlar eller på annat sätt avyttrar utländsk valuta beskattas transaktionen.
Så beskattningen sker vid varje köp av aktier OCH när man tillslut växlar till SEK eller använder pengarna på något sätt.
Tror det kan vara vanligt att tro att man inte behöver skatta när man använder utländsk valuta eftersom man inte gör det när man reser. Men valuta som används på resa är ett undantagen från beskattning. Läs mer på Skatteverket.
Jag har ingen exponering via fonder heller i mitt privata sparande. Säg att dollarn går från 10 till 15 i “smällen” och sedan faller till 5 på 30 års sikt, det lär påverka din avkastning markant.
Jag har USA via tjänstepension, ligger helt passiv där, man ska komma ihåg att man har exponering via TP och AP också!
Det borde vara samma schablon skatt på allt som finns på kontot oberoende av vad man har för tillgångar . Jag är inte 100 så ta inte det för säker sanning. Har svårt att tänka mig att det skulle vara på något annat sätt
Det verkar ju enligt Christians exempel som att det är betydligt krångligare. Att ha koll på skatteeffekter känns lite som i alla fall steg 3 vad gäller alternativa investeringsstrategier.
Varför gillar du inte indexfonder?
Och återigen, du har inga värdepapper mot USA? (Aktier/fonder)
Hur har det här fungerat för dig? Förstår jag dig rätt om du började med börsen för mindre än två år sedan? Hur har det gått? Det är ganska kort tid, har du checkat av hur strategin hade fungerat med historisk data?
Jag har skrivit två inlägg redan som jag antar är ett passade som delvisa svar
Jag var upp ca 30 % efter 2020 gick upp till 33-34 % fram till, "reflation traden " och guld tappa lite fart. Ner runt 30 igen för att sen dra upp till 36,5 % förtillfället. Det är min ända drawdown som är värt namnet, har haft lite drawdowns på 1-2 % också ett par gånger.
Men jag hänvisar till mina inlägg som jag länkat, vad är sant? vilka är de riktiga riskerna? (det senare är beroende av vad som är sant)
Och hur och vad är diversifiering? Blir den naturliga följdfrågan.
Säger inte att det är lätt, tvärtom nästan omöjligt, men det är det som jag tror är nycklen till framgång.
Många förväntar sig negativ avkstning från Amerikanska aktier nästa 10 åren, några 7 % per år är ingen garanti. Finns minst två hyffsat långa perioder under 1900-talet det börsen varit platt.