Kommer FIRE bli brända?

Hej,

Såg detta i helgen, kolla även igenom hans PDF. Hur tänker ni kring detta? Känns inte så bra att äga mycket USA just nu, eller globalfonder(60%USA)

Varför är det annorlunda denna gången?(dvs varför kommer det inte bli kass avkastning)

/Baloo

2 gillningar

Ingen vet. Men det drabbar nog inte bara FIRE personer :slight_smile: (när/om/hur det än händer)

Boomer-varning på detta. Vilka vetenskapliga modeller baseras analysen på? PDF:en är bara egna påhittade nyckeltal, handviftande om att “FED har inte lärt sig någonting” och hänvisningar till vad Hussman själv anser är brott mot amerikansk penningspolitisk maktdelning (vad det har med saken att göra förklarar han inte).

Finns det en bubbla? Kanske, kanske inte. Hussman har i alla fall inte svaret.

Ursäkta att jag är lite grinig men jag blir så trött på förståsigpåare (obs, det är jag också!) som anser sig sitta inne med svaren bara genom att hänvisa till sin egen förträfflighet. Det finns vetenskaplig metoder att komma fram till svar som är så säkerställda så möjligt. Och så finns det gissningar.

För övrigt passar Betteridges lag bra här: “Alla rubriker som slutar med ett frågetecken kan besvaras med ordet ‘nej’”.

Rekommenderar denna bloggartikeln:

10 gillningar

Som svar till rubriken: Varför skulle personer med disciplinen och handlingskraft nog att jobba ihop ett livslångt pensionskapital vara mer utsatta i en börskrasch? Visst kan kapitalet minska i värde men om man jort sin hemläxa har man tagit höjd för det.
Svennebanan däremot, levandes ur-hand-i-mun, med genomsnittlig planeringsförmåga som en gråsparv. De kommer få det tufft i en kris med räntehöjningar och annat som gör senaste iPhonen svår att klämma in i Ullaredsbudgeten.

4 gillningar

Investera nu eller efter börskraschen?

Nej

:face_with_raised_eyebrow::thinking:

4 gillningar

såklart, det är dock dem som verkar tro stenhårt på 5-10% + avkastning som naturlag!

Jag kan dela med mig av hemligheten: du ska köpa billigt och sälja dyrt :slight_smile:

4 gillningar

Jag har inget i USA nu, men jag kommer inte vänta på en 70 % crash för att gå in

Hej,

Jag är inte så intresserad av han prat om Fed(som han uppenbarligen inte är expert på)

Det är dock inte bara han som pratar om förväntad negativ avkastning på SP500. Dalio och Jeremy Grantham säger samma sak, har inte sett deras modeller dock.

Jag säger inte att han har rätt eller att man inte ska äga akiter, jag har ca 40 % akiter för närvarande, dock inte USA.

Jag jobbar med att övertyga mig om att gå in i USA. Jag var inte “beredd” på mars 2020 och hade inga dollar just då, att växla till mig dollar på en skyhög dollar kurs för att köra usa akiter kändes inte helt OK. Sitter dock på lite dollar nu om ngt likande skulle ske.

Just nu känns det HELT fel att börja allokera dit, men frågan är när man ska allokera dit och vilka sektorer.

Jag menar, vem fan vill köpa Facebook någonsin? :slight_smile:

Jag gillar Ishares DGRO och har även ögonen på ett par akitva small cap fonder…

Haha, det var olyckligt, ja. :smiley: Jag syftade på rubriken i filmen.

Förväntat negativ från dagens nivåer? Om det är vad man tror så är det såklart bäst att hålla sig utanför. Jag har inte en aning och litar på att marknaden kommer gå upp på lång sikt.

Inte en aning. Jag hade aldrig själv investerat i Facebook eller Tesla. Som tur är finns båda ändå med i mina fonder för det har varit en god affär. :+1:

Tror FIRE-aktivister på +5-10% på årsbasis? Jag tycker nog allt att det skiftar lika friskt där som i andra ekonomisammanhang.

OK! Vad talar för att markaden går upp på sikt?

Historien talar inte för det, det finns exempel med negativ rörelse över långa perioder, dvs runt 1930 och 1960 om jag inte minns fel.

Man kan peka på TINA och “likviditet” om man vill … men med dessa värderingar och givet politiken så finns det anledning att tro att det finns alternativ till amerikanska akiter.

Jag har skrivit lite om senaste 40 åren här

Allegory or the Hawk and the Serpant är en bra referens som har data som stöder det jag skriver.

Jag säger inte att man ska blanka allt och köpa guld, utan jag letar efter argument som stöder amerikanska akiter vid olika nivår på en pensions horisiont dvs säg 10-30 år