Makro ekonomi - Inflation och börsens utveckling 2022

Hej Forumet!
En tråd om Makro ekonomi. Vad tänker ni om inflation och börsens utveckling 2022?

Vad är era tankar om detta?

Dec 21, 2021
"The economy is in a bubble, and “you will see a 40-50% crash in the first two and a half months,” following that bubble bursting, says Harry Dent, founder of HS Dent and editor of HS Dent Forecast. The initiation of the Fed beginning to raise interest rates will promulgate the topping of this market, he tells our Daniela Cambone in this edition of Outlook 2022: The Tipping Point. Dent believes we are near peak inflation levels, and says, “as soon as we come out of this downturn, you will not see inflation over a couple percent for the rest of my lifetime.” Dent examines all of the leading indicators of what he calls building towards a crash, and “would be extremely surprised if we don’t get that first crash starting in Q1.”

Det finns troligtvis lika många argument för att börsen kommer krascha 2022 som argument som menar att börsen kommer sticka iväg 25 % till. En överväldigande majoritet av alla som skriver på detta forumet kommer mena att det ändå är irrelevant att spekulera då det inte finns några som helst vetenskapliga bevis på att marknadstajming funkar. I slutändan handlar det väl egentligen om magkänsla och riskaptit.

Själv tycker jag att Buffets utsaga om att man bör vara skeptisk när alla andra är giriga är ganska rimlig. Nuvarande marknad, när fler och fler människor i ens omgivning pratar om fonder och kryptovalutor på typ fikarasterna, så känns det (även om jag inte själv upplevde det) som 90-talet återupprepas.

4 gillningar

Jag tror vi kommer se en enormt volatil börs som fortsätter uppåt med nya ATH under Q1, men sedan sjunker, sjunker och sjunker… Ingen krasch men buy-the-dip-mentaliteten kommer avta eftersom det blir lower-highs and lower-lows under lång tid.
Growth-bolagen kommer komma ner till rimligare multiplar när de missar sina prognoser och value-bolagen får ett uppsving.
FED kommer balansera mellan att höja räntan och hålla uppe amerikanska börsen, som i stor sett endast består av FAANG bolagens framfart eftersom detta är bolag vi inte kan vara utan oavsett ökade kostnader för kunderna…
Den negativa realavkastningen tvingar folk längre och längre ut på riskskalan och det kommer inte sluta lyckligt för flertalet. Mot slutet av året skrattar @AuAgEric hela vägen till banken då guld når 3000 och silver 100 efter att ansvariga på JP Morgan tidigare åkt dit för marknadsmanipulation… Näst på tur för åtal är Elon Musk…

Nu blev det kanske lite väl mycket önskningar på slutet men något ditåt…

#endthefed

3 gillningar

:call_me_hand::wink: A Golden Future with a better world and a sound financial system

2 gillningar

Väldigt många gissningar på kort tid.
Han har gjort en del förutsägningar (läs gissningar) tidigare och haft fel, varför skulle han ha rätt denna gången? :slight_smile:

Som vanligt, om det är så enkelt och uppenbart som han säger, varför är det inte mainstream?

Nog för att det finns orosmoln på himlen men Stansberry Research och denna Harry Dent i synnerhet är stora fans av “kraschporr”.

Var är mina guldpriser på $1000 och en krasch i paritet med 1929 i våras/somras? :smiley:

Se:

2 gillningar

Jag går bara på magkänsla, får det låter som det är det som du efterfrågar.
Jag är orolig för två saker som ha med pandemin att göra:

1. Pandemin tycker jag visade på hur känslig världsekonomin är. Marknaderna avspeglade inte detta, men tycker vi börjar skönja det nu. Logistik och transport som inte fungerar etc.
    För mig känns ekonomin lite för känslig, för att det ska vara bekvämt. Vidare verkar många tro att nör vi har tagit oss genom denna krisen så kommer det ingen ny på ännu ett sekel. Jag tror inte det är orimligt att det kommer fler sådana här kriser under vår livstid. Kan vi klara det?

2. Jag är orolig för hur den nya verkligheten kommer att de ut efter pandemin. Jag tror att vi kommer att se fortsatt hög inflation; som drivs på både av utbudssidan och efterfrågssidan. Vidare tror jag på högre räntor framöver.
    Folk har vant sig vid låg inflation och obefintliga räntor, men jag tror aldrig mer vi kommer att se det ekonomiska klimatet igen.

På kort sikt, alltså 2022, så tror jag det kommer att se ut ungefär som 2021.

Vi kommer att sitta här om ett år och tro att nu är vi äntligen på sluttampen av pandemin, och det kommer att de exakt likadant ut som det gör nu.

Hej forumet! Tack för era synpunkter! Ja många domedags profeter där ute inkl delvis Robert Kiyosaki som i samma programserie förutspår att även guld och silver kommer gå nedåt. Vilka är de rapporter/personer ni lyssnar till och varför?

Inga alls! Enligt principen att kunskap som är allmänt känd har redan påverkat priserna. Och kunskap som inte är allmänt känd är oftast inte känd av mig heller. Om jag vid något tillfälle skulle känna till något om marknaden som inte är allmänt känt skulle det vara olagligt att handla utifrån den kunskapen.
Slutsatsen blir att placera de pengar som skall in på börsen i breda indexfonder med låg avgift.

2 gillningar

Stansbury research består ju typ bara av guldgubbar som varje vecka förutspår att crashen kommer om 3 månader. Lyssnar man på dem sitter man där med 100% guld.

Jag följer George Gammons (Rebel capitalist) whiteboard videos slaviskt då de förklarar komplicerade saker med en stor skvätt humor, även hans pod brukar jag lyssna på om det är någon intressant gäst. Annars tycker jag Kitco news håller hög kvalitet i sina produktioner även om de är väldigt biased i sina gäster (älskar när Gareth Soloway är på länk). Economic ninja följer jag då och då eftersom han gör korta (under 10 minuter) videos med vettigt innehåll om hur det ser ut i USA idag. Follow the money podden lyssnar jag på varje avsnitt!

Sen en massa kanaler jag temporärt följer lite i brist på annat eller när det är något speciellt ämne som intresserar mig, Peter Schiff, Gregory Mannarino, Lyn Alden, Danielle DiMartino Booth, the Money guy show (USAs motsvarighet till @janbolmeson), game of Trades, Wealthion, Neil McCoy-Ward, Ben Felix, the Swedish Investor osv…

1 gillning

Gott Nytt År Forumet och tack för alla tips Ola! Det blir spännande att kolla in! Det är kunskap om Makro-ekonomi i allmänhet jag är ute efter. Allmänbildning och att förstå hur olika saker påverkar privatpersoner eller företag. Att se och förstå samband mellan politik och ekonomi. Tack för input! /N

https://youtu.be/PHe0bXAIuk0 Tips, kolla denna video

Ja lite så, precis alla i min närhet, särskilt de som normalt inte är ett dugg intresserade eller kan något om börsen alls, pratar friskt om att investera hit och dit.

Tycker bara det är synd för dessa människor kommer högst troligt att bränna sig rejält, det är inga indexfonder utan random aktierna som köps. När de sker kommer de göra klassikern att tycka att börsen inte var för dem och sedan återgå att leva på lön till lön.

Jag försöker predika att köra indexfonder men misslyckas. :cry:

Det hela påminner som nämnts ovan om bubblan runt millennieskiftet. Då var det daytrading som var hett, nu är det FIRE. Tidningarna fylldes med reportage om 30-åringar som inte behövde arbeta en dag till i sitt liv, man köpte och sålde IT-aktier på dagsbasis istället.