Indexfond som följer S&P 500

Hej!

Tidigare var det Länsförsäkringar USA Indexnära som gällde om man vilje följa S&P 500. Fonden verkar dock ha ändrat riktning något och jag undrar om ni har tips på någon annan fond som följer S&P 500.

Vet du vad de ändrat på?

Jag tycker oftast att man inte behöver en separat USA fond eftersom man får så mycket som 60-70% USA i globala indexfonder.

Om du inte gillar LF längre så kan du ju kolla på Storebrand USA A SEK med låg avgift och 550-650 bolag. Dock inte specifikt S&P 500.

https://savr.com/sv/fondbutik/vanguard/IE0002639668/vanguard-us-500-stock-index-inv-usd-acc

Jag håller egentligen med, men ändå så har jag iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (Acc) (SXR8) separat som komplement till MSCI ACWI.
Jag försvarar det med att jag får motsvarande exponering mot USA som om jag hade MSCI World (men till en marginellt mindre avgift).
Förmodligen lurar jag ingen annan än mig själv :slightly_smiling_face:

Större anledning är att såpass mycket forskning sker gentemot just det här indexet, att jag tycker det är kul att ha en liten andel investerat separat i det.

1 gillning

Nordnet Indexfond USA ESG
Det är en esg fond, indexnära alltså.

Men väljer man att jämföra med S&P500 index (klicka på vågsymbolen i grafen och välj) då verkar den bättre än index.
Men det är för fondens utveckling visas i svenska kronor och jämförelsekurvan för S&P500 visas i USD (som S&P500 gått för amerikanerna med amerikanska depåer).

Länsförsäkringar USA Indexnära följer det breda S&P 500 indexet som räknas som ett av världens mest erkända aktieindex. Indexet ger en bra riskspridning och exponering på unt 80 procent av USA:s totala börsvärde.