Jag har gett en tämligen stor summa pengar till båda mina söner.
Den äldsta tar hand om pengarna själv, den yngre vill att jag placerar dom i en fond som följer S&P 500.
Nu har jag letat men, hittar inte några sådana fonder i Sverige.
Finns det ens några sådana eller ska jag lägga pengarna i utländska fondbolag?
Hur som helst tar jag gärna emot tips på lämpliga fonder.
Vill han ha riktig S&P 500 blir det ETF, börshandlad fond. Svenska fondbolag erbjuder USA-fonder med mer eller mindre ESG-filter, men inte just S&P 500 vad jag vet.
Jag rekommenderar Vanguard eller iShares
Jag förstår att du vill göra som din son vill men det vore ett bättre beslut att köpa fonden Länsförsäkringar global index.
En indexfond mot USA kommer följa S&P500 väldigt nära. Jag hade prioriterat att försöka göra som han vill så länge det inte är helt uppåt väggarna.
Länsförsäkringar USA Index eller Avanza USA kanske kan vara något? Så kan han få som han vill medan han funderar på om det inte vore bättre med en globalfond.
DNB USA INDEX följer närmast.
Om du köper nedan ETF via Nordnet månadssparfunktion för ETF:er så betalar du inget courtage och bara växlingsavgift.
Fondavgiften är så låg att det kan vara ok.
S&P500 är en så väldigt stor andel av både amerikansk och global market cap att det är mer än tillräcklig diversifiering egentligen.
En globalfond är nog bättre men det är inget att bråka om om han uttryckligen bett om denna.
Korrelationen mellan LF Global och SP500 är väldigt hög.
Hade jag en son som ville investera i SP500 så skulle jag vara nöjd.
LF Global, största innehav

SP500, största innehav

De 22 största bolagen i LF Global är också i SP500.
Om SP500 är tillräckligt bra för Warren Buffetts fru så är det nog tillräckligt bra för de allra flesta…
För det första, du jämför ett USA-index med ett globalt index.
DNB Global Indeks S är ett bättre alternativ än LF Global Index, som är mer fokuserad på ESG. DNB följer ett globalt index och ger en bredare exponering, medan LF prioriterar hållbara investeringar.
DNB Global Indeks S följer MSCI World nära, med 1342 företag jämfört med MSCI Worlds 1395. Fonden har 74% USA-exponering och erbjuder en stark och välbalanserad global portfölj.
För jämförelse har Länsförsäkringar Global Index endast 1014 företag i sitt index, vilket innebär en något mer koncentrerad portfölj än de större globala indexen.
Det är dags att lägga Länsförsäkringar Global Index åt sidan och fokusera på bättre alternativ som DNB Global Indeks S.
Vill du ha en fond som följer S&P 500 så nära som möjligt, hade jag valt DNB USA Indeks S.
Man behöver inte ETF:er eller krångliga stående överföringar. Undvik courtage, växlingsavgifter, dyra andelar och dolda avgifter. Fonder fungerar fortfarande utmärkt.
Just my 2 cents
![]()
Ja nu är USA en väldigt stor del av globala fonder och antagligen är det likadant om 5 år. Men fonder har man långsiktigt. Vi vet inte hur det ser ut om 10 år. På 80-talet var japan störst med över 40% av en global fond och USA var bara 33%.
S & P 500 är ett prisindex. En återinvesterande fond bör överprestera det vid jämförelse.
Oss Savr finns en fond “Vanguard US 500 stock index” som följer S&P500 index.
Du kan välja en fond som följer MSCI USA Index istället. S&P500 och MSCI USA index är så gott som identiska de senaste 25 åren och har haft samma utveckling ner till två decimaler.
Skillnaden är antalet bolag, 586 istället för 500. Men den största delen är förstås storbolag, och där är de lika.
Exempel: Storebrand USA A SEK