Jag söker rekommendationer för två typer av fonder / exponering och är total rookie dagsläget när det gäller placeringar.
Är kund hos Handelsbanken och av praktiska skäl utgår jag från att handla genom dem alternativt Avanza. Tanken är att placera på ett vanligt fondkonto, horisonten är 30-40 år. Pension…
Har idag >1.5 MSEK på banken, och är därför uppmärksam gällande insättningsgarantin. Har uppfattat det som att den endast gäller 1x per kund dvs det kvittar hur många konton jag har som kund på Handelsbanken? Ifall jag inte missförstått ngt kanske det därför föreligger skäl att istället placera hos Avanza?
Jag söker:
Fonder som speglar S&P 500 eller DJIA i högsta möjliga grad, till lägsta möjliga kostnad.
Vad är en rimlig fondavgift?
utöver de nämnda indexen, vilka andra fonder har i hög grad exponering mot USA? Även försvarssektorn likväl kreditkorsbolag är intressanta om dessa ”nischer” förekommer.
ETF:er är egentligen precis som helt vanliga fonder. Däremot så handlas de över börsen precis som aktier i realtid. I och med det så tillkommer courtage, spread, samt oftast en växlingsavgift eftersom nästan alla etf:er handlas i Euro eller Dollar.
Kan väl vara om du vill ha allting samlat om Handelsbanken även är din vardagsbank. De har säkert några vettiga indexfonder till låga avgifter.
Avanza och Nordnet är annars populära plattformar då de verkligen är nischade mot kunder som vill investera. Stort utbud och möjlighet till portföljbelåning.
Men alla vanliga storbanker erbjuder ISK/KF och ett utbud av indexfonder.
Jag skulle inte rekommendera att använda DJIA som ett index för investeringar. Det är viktat efter pris. Du vill ha ett index som är viktat efter market cap för att få bra resultat.
S&P500 är isf market cap weighted, men täcker bara US.
Jag skulle inte köpa en fond med en avgift på 1.6% vilket är många gånger högre än min maxgräns för avgifter. Vill du ha större försvarsexponering kanske det är mer rimligt att köpa några aktier direkt istället?