USA småbolag indexfond, finns det?

Äger idag Swedbank Robur Small Cap USA A, vilken jag gillar men givetvis är det en avgift som smakar på 1,49%.

Därav min fråga om en indexrelaterad för småbolag i USA.

tack!

Är nog etf:er som gäller i så fall tyvärr. Utbudet bland vanliga fonder är skralt.

2 gillningar

finns som ETF - SPDR MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF - Jämför och köp börshandlade fonder | Nordnet
*Edit: såg att @MattiasA90 var snabbare på bollen.

4 gillningar

finns lite fler också med olika inriktningar:

4 gillningar

sen kan du ju överväga att ha “dyra” fonder som du gillar på Fondo. Där är de oftast billigare: Handla Swedbank Robur Small Cap USA A till inköpspris hos Fondo

1 gillning

Alternativt inom pensionen t.ex ppm eller tjänstepension. Där kan dessa dyra fonder också vara kraftigt rabatterade.

2 gillningar

tack, ska kolla så de finns hos min bank Avanza med

Aldrig hört faktiskt! hur kommer det sig att det finns aktörer som kan leverera en billigare fondavgift än en annan egentligen? jag menar bara hos Swedbank direkt är det också 1.49%.

Beror på att Fondo inte tar ut en egen “kickback” från Swedbank till exempel (eller annat fondbolag). då blir det ju billigare för dig. Du har samma investerarskydd upp till 250.000 som du har hos Ava/Nordnet till exempel.
Notera att jag inte har något intresse i Fondo i sig men jag använder dem för vissa fonder då de har konkurrenskraftiga priser.

2 gillningar

Här kan du läsa om hur kickbacks fungerar:

Det här är kickbacks
Kallas bland annat fondprovision, returprovision, tredjepartsersättning och på engelska inducements.

Ett omdiskuterat avgiftssystem som funnits i stora delar av Europa och som är mycket lönsamt för fondindustrin.

Innebär att när en fondförmedlare säljer en annan banks eller fondbolags aktiefond så får fondförmedlaren tillbaka, i normalfallet, cirka halva avgiften.

Om kunden hos en nätbank köper till exempel en storbanksfond med avgiften 1,8 procent – ger storbanken tillbaka halva avgiften till nätbanken. Avgiften är ingen engångsersättning utan fortsätter rulla år efter år. Detta istället för att nätbanken tar betalt direkt av kunden. Kunden kan tro att de betalar allt till storbanken.

Källa: Finansinspektionen kräver kickback-förbud | SVT Nyheter

1 gillning

Men det märkliga här är då att Fondo är billigare än om jag tom köper den från direkt källa=Swedbank? Låter nästan för bra för att vara sant? Men det verkar såklart stämma.

Det som är synd är att man har allt på Avanza redan med månadssparande och hela den biten…

Man kan ha månadssparande på 2 olika ställen :slight_smile:

1 gillning

Ja… storbanker har en förmåga att ta ockerpriser för sina egna aktivt förvaltade fonder av sina egna kunder. De flesta är trots allt väldigt banklojala och många är kunder på den bank de är, pga deras föräldrar var det och sen har det bara fortsatt så.

Man gör som bankrådgivaren säger helt enkelt…

Givetvis, vet inte om Fondo har värdepapperskredit tex. Men får väl kolla upp det!

Nä sånt brukar aldrig lågprisaktörer som Fondo erbjuda tyvärr.

Får man fråga hur mycket % kredit du använder? Bara nyfiken. Hela tiden eller bara när börsen går ner? Vad investerar du det i?

Jag har Handelsbanken Global småbolag index. Avgift 0,67 %, så inte super men inte så dåligt heller. Är ju 70 % USA så kanske är det närmsta du kommer!

2 gillningar

Tänkte precis nämna denna, nöjer man sig med 70% Usa är den ett vettigt alternativ. Tråkigt att det inte finns nåt alternativ på liknande fond på Indexnivå…

Nästan alltid belåningsgrad 22-30%. Främst mot fonderna. Men även utdelnings ETF

Ah tack! Dock inte i närheten av prestationen Robur USA small cap levererar och har gjort historiskt på flera år.
Har träffat förvaltaren en del via jobbet och får ett gott intryck. Bara avgiften som svider lite men prestationen väger upp nu. Tror verkligen på bra run för småbolagen i USA framgent med Trump som vill ha ner räntan till alla pris och satsar på inhemska bolag.