Jag har den senaste tiden läst om att S&P Dow Jones undersöker möjligheten att ändra reglerna för inklusion i S&P 500, framförallt för att kunna släppa in framtida megabolag som exempelvis SpaceX, OpenAI och Anthropic snabbare efter en börsnotering.
Som jag förstått det diskuteras bland annat:
att korta väntetiden efter IPO från 12 månader till 6 månader
att lätta på eller göra undantag från dagens krav om positivt resultat senaste 12 månaderna (GAAP-lönsamhet) för väldigt stora bolag
att indexet ska kunna spegla marknaden snabbare när privata bolag idag kan vara enorma redan innan börsnotering
Det verkar alltså kunna bli ett ganska stort skifte i hur S&P 500 fungerar och vad indexet egentligen representerar.
Min första tanke är att jag inte alls gillar detta då det tar bort en kvalitetsstämpel men vill höra forumets tankar och funderingar!
Varför ska någon ha exponering mot ett så smalt index som S&P 500 (eller Nasdaq-100) när det finns bredare exponering att få till nästan ingen avgift?
Vikten för ett företag som SpaceX kommer bli negligerbar även i ett smalt index som S&P 500. Det spekuleras i en vikt på runt 0,09% eftersom de får så låg free-float. Betydligt lägre än så i en bred globalfond (om de alls inkluderas). Så SpaceX kommer ju ha extremt liten påverkan på indexen. På sikt kan detta förstås förändras, men det är också rimligt att de inkluderas med större vikt i framtiden ifall de får en mer normal free float.
Känns nästan som en rug pull på vardagsinvesteraren samt allas pensioner runtom i världen.
Grattis till de som äger andelar innan IPO med nya reglerna kring lock-out. Kommer säljas till hutlösa summor.
Hela Elon-empire kommer kollapsa på astronomisk nivå när (förhoppnngsvis) världen går tillbaka till att styras av vuxna igen. Hela hans värde är kopplat till att han lyckades styra USAs president som en marionettdocka.
Vi kan argumentera om huruvida SpaceX’s nuvarande värdering är rimlig, men att säga att det bara beror på den nuvarande politiska situationen är fel. Värderingen var väldigt hög redan när Trump blev invald, och Elon och Biden drog definitivt inte jämnt. Att låtsas att de otroliga framsteg i rymdfart som SpaceX gjort inte finns tycker jag är att argumentera i ond tro. Nu är jag inte opartisk, men titta bara på hur kostnaden per kg till omloppsbana har förändrats sedan SpaceX kom in i bilden.
Jag är osäker på om jag förstår frågan. Om du undrar ifall det finns en vanlig rekommendation på forumet eller från forskningen om att investera i S&P 500, så nej, att investera i ett smalt nationellt storbolagsindex eller branschfond är inte rekommenderat.
Med det sagt vill jag påminna om huvudpoängen: Inte ens en investering i S&P 500 kommer innebära att man äger SpaceX kort efter introduktionen eller att man vid inkludering kommer äga en massa SpaceX.
Dummaste jag hört. Han revolutionerade elbilmarknaden och byggde återanvändbara raketer länge innan han kampanjade för Trump.
Visst har han fått subventioner för elbilförsäljning och kontrakt från amerikanska staten för SpaceX, men att “hela hans värde” kom efter valet 2024 är ju inte sant.
Folk tycker om att insinuera att SpaceX bara är till för att få bidrag genom att säga hur mycket pengar de har fått från NASA/DoD. Det som sällan nämns är att de pengarna är betalning för utförda tjänster och hur otroligt mycket billigare de uppskjutningarna har varit än vad amerikanska staten betalade innan. Bara jämför hur mycket de betalar för att leverera en astronaut till ISS via Dragon jämfört med hur mycket det kostade att göra det med rymdfärjan. Eller vad det kostade att skjuta upp GPS/NRO-satelliter under EELV-programmet innan SpaceX fick lämna anbud jämfört med efter.
Det verkar vara otroligt svårt för folk att skilja mellan åsikter om Elon Musk som person och hur han driver sina företag, och de faktiska resultat som SpaceX visat.
Varken SP500 eller DJIA är bra index eftersom de styrs av kommittéer och inte av rena formler/regler. DJIA är dock ännu sämre än SP500 eftersom det är prisviktat i stället för marknadsviktat.
The S&P 500 uses a market-cap weighting method that gives a higher percentage allocation to companies with the largest market caps. The DJIA is a price-weighted index that gives companies with higher stock prices a higher index weighting. The market-cap-weighted structure tends to be more common than the price-weighted index across U.S. indexes.
Russels verkar bättre om man ska köra USA-index:
There are two significant differences between the construction of the S&P and the Russell families of indexes. Standard & Poor’s chooses constituent companies via a committee. Russell indexes use a formula to select which stocks to include.