S/P 500 etf

Hej.

Jag har en fråga angående etf:er noterade i andra valutor. Jag är intresserad av att köpa en etf som följer S&P 500 (SXR8) då denna verkar en av få som man fortfarande kan köpa efter nya lagändringen.

Denna skall vara noterad i USD enligt ishares och följer enligt ishares exakt S&P500 indexet. när jag dock jämför fondens utveckling mot index eller motsvarande amerikanska ETF (VOO) på tex Yahoo finance så är dem långt ifrån varandra i avkastning. Jag antar att detta har att göra med valutorna men jag förstår inte varför.

Jag har svårt att förstå vart denna skillnad uppkommer med tanke på att alla skall ha USD som basvaluta och den enda variabeln borde vara sek men den bör jag ju inte se hos yahoo finance?

Har någon lust att förklara för en oförstående själ varför detta sker?

Mvh Robert

Hej!

Har inget svar för just den ETF du skriver om men bifogar en länk till artikel om valutor och dess påverkan medan jag letar vidare efter vad det kan bero på.

Hälsningar
Elin

Jag förstår att det kan skilja sig i avkastningen beroende på vilken valuta man handlar i. Det jag inte förstår är varför 2 fonder som ska följa samma index (S&P 500) som båda handlas i samma valuta skiljer sig så kraftigt. båda dessa borde ge samma resultat för mig fast med valutarisken. Den enda skillnaden är handelsplats vad jag kan se.