Jag forsätter med alla mina frågor då jag är helt såld på detta.
Jag skulle vilja hitta en aktie/fond eller Etf som följer S&P 500.
Det finns så många…?
Jag bara valde på måfo TRADEGATE HSBC S&P 500 UCITS ETF USD
För att bara få hoppa på tåget.
Köpte den vi avanza.
Men vilken skulla man säga är bäst?
Hörru! Hold your horses Investeringsbeslut ska man inte ta ”på måfå”…
Problemet med ovanstående ETF skulle jag säga är två saker:
- Den ger utdelning.
Det gör att utdelningarna inte ackumuleras i fonden och återinvesteras. Utan du får själv se till att återinvestera utdelningarna efter att 15% källskatt har dragits. Ovanpå skatten via ISK dvs.
Det kan du iofs undvika om du har ETF:en i en kapitalförsäkring. Men då får man pengarna från källskatten först 1-2 år i efterhand.
- Den är en ETF och har således courtage/växlingsavgift.
Det innebär att på kort sikt har du en garanterad förlust på ~0,5% vid köp och sälj.
Annars verkar den vara hygglig såtillvida att avgiften är 0,09%. Men jag skulle hellre valt tex Länsförsäkringar USA Index.
Sen kan det diskuteras huruvida du borde köpa en S&P 500-fond över huvud taget istället för en globalfond
Jag tänker spontant en USA index fond. Blir inte det billigare att månadsspara i med tanke på courtage osv?
Då tänker jag t ex Storebrand USA A SEK.
Jag har nästan allt i globala indexfonder.
Men du har en bra poäng förstås.
Hör bara buffets mening i några dokumentärer jag sätt. “När jag dör så sätt allt i s&p 500”
Tänkte att det vore spännande att lägga typ 5% av mina investeringar i denna.
Men som sagt du har en bra poäng.
Jo jag kan tänka mig det. Hade bara lite bråttom att få iväg pengarna från banken .
Men nu har jag lärt mig en hel del läxor.
Kör LF USA Index, har slagit S&P 500 och DJ index (och alla andra index) och det är billigt (0.20% avgift).
Är ganska säker på att det du ser är enbart på grund av att LF USA mäts i SEK medans indexet S&P 500 mäts i USD. Om du justerar för att jämföra korrekt (dvs mäter båda i samma valuta) så lär skillnaden mellan dessa vara mycket mindre.
Offtopic: tack vare RB som vill ha SEK i skräpnivån.
Ontopic: Men de flesta fonderna man kan välja i Sverige mäts i SEK.
Hela poängen var att detta påstående inte var sant på grund av att du inte tar hänsyn till valutaeffekten.
Om du hade investerat 1000 kr i LF USA eller 1000 kr i en ETF som följde S&P 500 och köps i dollar för 10 år sedan så hade du haft lika mycket pengar idag.
tyvärr ETF fonder kan inte väljas i tjänstepension/PPM. Majoritet av småsparande i Sverige har större kapital i PPM+tjänstepension än på ISK/AF/KF.
Du kan nog hitta de bästa ETFer tillgängliga för Europeer på justETF. Avanza har helt orimliga avgifter för att handla ETF tyckte jag. Det finns mycket billigare courtage att få med internationella mäklare inom EU.
Kör du ISK så blir det kanske svårare att få bra courtage och växling då du är begränsad till de svenska.
Just detta stämmer nog inte riktigt. 15% källskatt dras innan utdelningen hamnar hos fondbolaget. Vad fondbolaget sedan väljer att göra med utdelningen (återinvestera eller distribuera) gör ingen skillnad skattemässigt. Det dras ingen källskatt mellan fonden och dig (eftersom den är irländsk).
Att ha ETF:en på ett ISK eller KF spelar inte heller någon roll, eftersom det inte dras någon källskatt mellan fonden och dig.
Alltså är det skattemässigt ingen skillnad på ackumulerande resp. distribuerande ETF:er, så länge det inte dras någon källskatt mellan fonden och dig (dvs Irland eller Luxemburg).
Se denna tråd:
Intressant. Varje dag lär man sig något nytt
Ja, jag tror också detta är unikt för ETFer registrerade i just Irland. Andra fonder i EU som replikerar fysiskt betalar 30% Withholding tax på utdelning från US. Som jag fattat det även Luxemburg.