Utländsk källskatt på utdelning från ETF:er (ISK)

Hej!
Har kollat runt lite på nätet men blir inte klok på vad som gäller med utländsk källskatt när man får utdelning från ETF:er som man har på ISK. Har ju betydelse för långräntefonderna i Rikatillsammansportföljen, till exempel.

På de flesta ställen läser jag något svepande om att källskatt dras, men sedan snubblade jag över en twittertråd där det hävdas att det beror på registeringsland och att i alla fall ETF:er som handlas på tyska börsen men är registrerade i Irland och Luxemburg inte kostar källskatt. Det skulle i så fall gälla både för Ishares ETF:er (registrerade i Irland) och Xtrackers-ETF:en (registrerad i Luxemburg).

Nu är jag dock skeptisk till vad random person skriver på Twitter. Någon som vet hur det ligger till?

De orimliga växlingsavgifterna antar jag dock att bankerna drar även på utdelningen?

Oj, bra fråga. Jag vet faktiskt inte på en sådan nivå, det enklaste är ju att mejla kundservice på Avanza / Nordnet och fråga. Generellt brukar ju tumregeln vara att KF är bättre i de situationer som utländsk källskatt är inblandad.

Editerat nedan - jag mindes fel. Siffrorna nedan rättade och bild på beräkning inkluderad.

Jag gjorde en beräkning för ett tag sedan och kom fram till att det inte är någon skillnaden mellan ISK och KF upp till att man har 2.6% utländska utdelningar på kapitalet på ett konto med enbart utländska innehav. Eftersom jag är under den gränsen så föredrar jag ISK p.g.a. lägre motpartsrisk (se mer nedan), men det är inte alla som bryr sig om det.

Om man har mixat svenska och utländska aktier/ETFer så går gränsen vid en högre utdelnings% på de utländska kapitalet. Tex om 50/50% svenska/utländska innehav så klarar man ca 5.3% utdelning utan att påverkas negativt i ISK. Det beror också på hur mycket källskatten är i olika länder, men ofta är den 15% vilket gäller för de flesta av mina ETF och aktie innehav. Som framkom av @nicolas kommentar nedan så har ETFer i Irland och Luxemburg inte någon källskatt på utdelningar. Alltså kan man räkna in dem i “svenska delen” när man gör överslag om det är lönt att byta till KF.

Se bild nedan - kunde inte ladda upp fil men du kan säkert räkna på din situation själv. Som jämförelse inkluderade jag även ‘Depå’ för att se skillnaden mot den sparformen:

Skillnaden mellan ISK och KF uppstår i att ISK avräkning på utländska källskatt är begränsad till max schablonbeloppet på ISK. Avräkning = man får tillgodoräkna sig den utländska skatten i Sverige. Den avräkningen gör man i vanliga e-deklarationen genom att klicka i en ruta ”jag begär avräkning för utländsk källskatt” så inte svårt. Beloppen har rapporterats av bankerna så inget man själv behöver hålla reda på (annat än man inte litar på sin bank, men då har man nog ett annat problem :slight_smile: ).

I KF får man med fördröjning avräkning av all utländsk källskatt oavsett nivå men det kan ta upp till 2 år. Å andra sidan sköter försäkringsbolaget/banken det så man behöver inte göra någonting alls.

Eftersom jag än så längre har under 2.5% utdelning på de ISK där jag har 100% utländska innehav har jag föredragit att behålla det i ISK.

Orsaken att jag föredrar ISK är att jag står jag som ägare för aktierna medan i en kapitalförsäkring är det försäkringsbolaget som de factor äger aktierna. En skillnad i motpartsrisk som en hel del här på forumet säger är mycket liten eftersom inget svenska försäkringsbolag gått i konkurs i mannaminne.

Min hållning är dock att bara för att det inte hänt innebär inte att det inte händer i framtiden. Kanske liten risk men i min mening ingen orsak att ta den om skillnaden är negligerbar mellan ISK och KF när det gäller den utländska källskattens avräkning.

Logiken är alltså att när min utdelning från utländska innehav på konto med 100% utländska aktier/ETFer går över ca 2.6% så ber jag banken att lyfta över innehaven i en KF. Innan jag gör det kommer jag dock att nagelfara försäkringsbolaget/banken mht ev framtida konkursrisk. Men den bron går jag över när jag kommer dit.

Orkar man inte räkna på sådant, eller redan nu ligger över 2.6% utdelning (för ISK med 100% utländska innehav), och/eller inte bryr sig om motpartsrisken i en KF … då kan man lika bra sätta det i en KF.

Hoppas det ger dig lite input till ditt beslut :slight_smile:

1 gillning

Mig veterligen så ligger Irland och Luxembourg på 15% källskatt på utdelningar - det beror på landets lag + om Sverige har så kallat (undvikande av) dubbel-beskattnings avtal med landet. Såg denna artikeln på Avanza som täcker en del länder.

Notera att den utländska källskatten INTE kostar dig något så länge man kan göra ”avräkning” dvs om du skulle betala tex 100 kr i skatt på en ISK men har betalat 50 kr i utländska källskatt så betalar man bara balansen 50 kr i skatt i Sverige.

1 gillning

Ja växlingsavgifterna på utdelningar kommer man inte undan eftersom man ju gör en växling till kr. Ligger oftast på 0.25-0.5% på beloppet beroende på bank. Själv håller jag mig till banker med 0.25%.

Hej @Kev Det dras ingen källskatt på utdelning från ETF domicilerade i Luxemburg eller Irland. Däremot dras det antagligen källskatt i första ledet (alltså till fonden), men det gäller alla fonder och är inget unikt för ETF

Helt rätt - jag hade missat att ETFer utdelningar beskattas annorlunda än aktier. Tack för den lärdomen! :grinning_face_with_smiling_eyes::+1:

Väldigt intressant information och beräkning, tack! :slightly_smiling_face:

Då tolkar jag det som att om jag t.ex. har en portfölj med utdelnings-ETFer, typ 50/50 ”XACT Norden Högutdelande” och ”Xtrackers MSCI World High Dividend Yield”, så blir det egentligen ingen skattemässig skillnad om jag har de på KF eller ISK? Inte ens om jag skulle byta ut Xtrackers mot en ETF som inte är registrerad i Irland eller Luxemburg?

Jag kollade på Just ETFs och där ser utdelningen ut att vara 3.4%. Med denna som 50% av innehavet är det lugnt.

Dessutom står det på den sidan att ”domicile” är Irland så då ska du inte råka ut för någon källskatt alls. Alltså super lugnt.

Enklast är att du kollar transaktionerna på ditt konto. I samband med utdelningen från en ETF så står det i så fall en separat post typ ”avdragen källskatt” … om du inte har några källskatt poster då är där ingen :slight_smile:

Jag startade ett ETF sparande för en 6 månader sedan med 12 ETFer varav 10 har någon form av utdelning. Jag hade räknat ut att utdelningen låg under 2.6% totalt så jag har det i ISK. Nu kollade jag i samband med denna tråden och ingen av dem har faktiskt källskatt. Så det måste vara populärt att registrera ETFer i länder som inte drar källskatt. Alltså inget problem alls att ha i ISK även om utdelningarna skulle raka iväg.

Det är fantastiskt med RT forumet … man lär sig alltid nya grejer! :grinning::+1:

2 gillningar

Jag hade samma fråga i en tidigare tråd;

Gjorde en samman ställning av dom olika varianterna som jag har i ISK, det är både “vanliga” fonder och ETF-er på Xetra och NYSE. Landade i samma slutsats som @JFB ovan. :+1:

Hur kommer du åt Vanguard fonden? Svensk bank eller har du något annat alternativ i solen? :slight_smile:
Den har jag inte lyckats köpa pga USA - EU bankreglerna.

Måste vara en konkurrensfördel med att Rega dem i Irland eller Lux eftersom så många verkar vara just där.

Skönt att veta att fler kommit till samma slutsats :grinning:

De långräntefonderna som ligger i Rika Tillsammans portföljerna är väl ackumulerande, dvs. har ingen utdelning? Eller menar du att det fortfarande dras en källskatt trots detta? Känns ju som ett ganska stort problem i så fall om det dras 15% på räntan man får från räntefonderna då den i många fall är betydligt högre än utdelningen på aktier. Just nu är räntan för 30 årika amerikanska papper 2.08% och 15% av detta skulle i så fall vara: 2.08*0.15 = 0.312% rätt ner i USAs statskassa…

Många bra svar här, tack för det! Väldigt intressant diskussion dessutom, mycket jag inte visste.

Så om jag förstår rätt kan man kvitta källskatten upp till en viss gräns genom att bara klicka i en ruta i deklarationen, men samtidigt dras ändå ingen källskatt om ETF:en är registrerad i Irland eller Luxemburg. Däremot betalar fonden källskatt, vilket gör att man inte slipper.

Då blir det väl tyvärr rent av en nackdel att ETF:erna är registrerade där? Skatten betalas istället via fonden, vilket gör att jag inte kan kvitta den i deklarationen eftersom det inte är jag som betalar den? Eller övertänker jag detta nu och ger mig ut och cyklar?

Köpte dom innan MiFID II trädde i kraft 2018, man får sälja men inte köpa mer. :scream:

Verkligen, great minds think alike! :money_mouth_face:

Både iShares $ Treasury Bd 20+yr UCITS ETF USD Dist och iShares Govt Bond 15-30yr UCITS ETF EUR (Dist) är utdelande, det syns på att “dist” finns i namnet. Hur mycket direktavkastning de har minns jag inte på rak arm, det är möjligt att den del återinvesteras också. Men eftersom dessa är Irlandsregistrerade betalar du alltså ingen källskatt på utdelningen.

1 gillning

Nä inte sämre. Skatten dras en gång på ETFens innehav men ingen dubbel beskattning.

Kom ihåg - det är bara två saker man inte kan undvika - skatter och döden :joy:

Ta ett enkelt exempel.
Om du direktäger en Tysk aktie i en ISK tex Siemens så drar Tyskland en källskatt på utdelningen före du får den. Du får sedan räkna av den skatten mot den skatt du betalar på ISK. Max skatten blir din ISK skatt så att säga (antagande att din utdelning är under 2.6% om du har 100% utländska innehav i din ISK).

Om du ägen en ETF registrerad på Irland som bara innehåller tex Siemens (för enkelhetens skull) så drar Tyskland källskatten på samma sätt. ETFen kan sedan räkna av källskatten i Irland på samma sätt som du gör i Sverige. Du får sedan hela utdelningen utan källskatt dras. Du får betala skatten på din ISK i Sverige.

Same same … det finns säkert en massa finansiella ins and outs hur ETFer löser sådana problem. Om de inte löser det på ett bra sätt så blir de mindre konkurrenskraftiga vilket de såklart inte vill eller har råd med.

Enda nackdelen med en ETF jämfört med egna aktieinnehav är att ETFer tar en årlig avgift. Det är mest den man ska se upp med eftersom den dras på hela kapitalet inte bara den lilla utdelningen. Nu är konkurrensen så tuff på ETF marknaden att kapital avgifter är låga 0.2-0.5% dvs lika bra som indexfonder.

Grattis! Bara att lägga den i buy & hold hörnan för alltid :joy::+1:

Absolut! Galet låg avgift på 0,03%, synd att det inte finns någon Xetra-handlad ETF med lika låg avgift. :sob:

Det här var ett riktigt bra tips! På Avanza kan man till och med filtrera på typen, så jag kunde direkt se att mina inte är drabbade.

2 gillningar