Alternativ till IS04

Hej alla glada,

jag är på jakt efter en bra fond/ETF med amerikanska statsobligationer som är riktigt långa. Den som gäller är IS04 men den är ju av utdelande karaktär och jag är på jakt efter en likvärdig som är ackumulerande istället.

Känner någon till en sådan fond/ETF?

Om inte finns det något snyggt sätt man kan beräkna kostnaden för skatten på utdelningen om man har den på ett ISK?

1 gillning

DTLA verkar vara den ackumulerande.

https://www.blackrock.com/se/individual/produkter/297191/ishares-treasury-bond-20%20yr-ucits-etf

image

Tackar :slight_smile:

Tyvärr finns den bara registrerad i UK verkar det som. Den fanns inte att köpa vare sig på Avanza eller Nordnet… vilket leder till frågan hur mycket man tappar på att ha den på ett ISK.

Finns det någon anledning att inte vilja ha IS04 (eller IUSN, IBCL, DBXG, 4GLD) på en ISK?

Ja, jag vet, 100% LF Global!!! :wink:

Jag tror jag tänkte knasigt här…

Då skatten på utdelningar från USA är 15% blir det inget problem att ha det värdepappret på ett ISK. Det är ett problem då landet ifråga tar ut mer än 15% som man själv måste begära överskottet direkt från det landet. Kör man ett KF och har utländska utdelningar där, så sköter nämligen bolaget man har sina värdepapper hos det administrativa. Säg Danmark t.ex har skatt på 27%, Skatteverket skickar tillbaka 15% efterföljande år. Mellanskillnaden på 12% måste man själv begära tillbaka från danska skatteverket.

Men eftersom skatten är 15% på amerikanska värdepapper är det inget problem köra på ISK :slight_smile: .

100% LF Global for life!

1 gillning

Jag försöker ta till mig detta.

Om man köper en ETF från utlandet så kommer det landet ta skatt på utdelningen.

Om Sverige har minst lika hög skatt så får man (automatiskt?) tillbaka det för att … ? ISK har väl 0% skatt på utdelningar?

Om det andra landet har högre skatt än Sverige så kan man ändå få tillbaka det genom att begära det.

Sverige har avtal med ett gäng länder så man inte blir dubbelbeskattad. Standard är att skatten på utdelningar är 15%. Det är vad Skatteverket räknar med, vilket innebär att man får tillbaka den skatten automatiskt av Skatteverket om man har rätt till avdrag för ränteutgifter.

Det är ingen skillnad varifrån utdelningen kommer, den skall beskattas lika väl.

Läs mer hos Skatteverket:

Här är en gammal artikel hos Avanza i samma ämne:
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2019/10/17/allt-du-behover-veta-om-att-handla-utlandska-aktier.html

1 gillning

För 2021 står det 0 kr utländsk källskatt för utdelningen från IS04 i årsbeskedet på avanza.

Det stämmer även med vad jag läst annars här: dvs att utdelningar från ETF:er baserade på Irland inte genererar utländsk källskatt på ISK.

Det vore iofs fortfarande kanske bättre med en ackumulerande variant då den teoretiskt sett borde generera lite mindre courtage. Men är en smal sak i jämförelse tror jag.

4 gillningar

Bara en parantes - behöver jag deklarera utdelningarna från IS04?

Beroende på portfölj kan väl utdelningarna återinvesteras i en fond tills det blir dags för ombalansering.

1 gillning

Aahhhhh ännu en :bulb: som lyser upp här :slight_smile: .

Det betyder att man kan ha utdelande ETF:er på sitt ISK utan att tänka på den skatten, så länge de är baserade i EU?

Så länge de är baserade i länder med förmånlig källskatt. Irland är ett praktexempel på detta. De allra flesta ETF:er är registrerade just där av en anledning.

1 gillning

Har inte räknat på det men min tanke var att om man har mixat IS04 med aktiefonder så bör man tjäna på en aggregerande variant av den i ett bra börsklimat (eftersom man ändå *typiskt hade fått återinvestera utdelningen i IS04), och att man tvärtom borde tjäna på den utdelande IS04 i nedåtgående börs (då man slipper sälja och köpa aktier motsvarande utdelningen.

Eftersom börsen oftare går bra än dåligt så borde aggregerande vara marginellt bättre i en ISK. Men skillnaden blir ju extremt marginell.

Jag har dessutom funnit något lugn i att ha utdelningar från IS04, rent psykologiskt alltså. Den är ju volatil och skulle den dala med 50% och jag måste dubbla innehavet så går jag åtminstone från ~2% till ~4% direktavkastning på köpet. :sweat_smile: