Källskatts påverkan på fondportföljens avkastning

Läst runt lite i gamla trådar om att vanliga svenska återinvesterande fonder (t.ex LF global index) har lägre avkastning än om man hade ägt aktierna i fonden direkt och på en KF.
Vilket scenario skapar mest värde för mig? Antag att courtaget är 0 kr.

Scenario 1
att jag har ett ISK-konto där 10 % är investerat i den ackumulerande/återinvesterade Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (VWCE), fonden har Irland som hemvist och 0.22% i årsavgift. Andra 90% av mitt ISK-konto är ackumulerande/återinvesterade fonder. Portfölj rebalanseras kvartalsvis.

Scenario 2
att jag har en kapitalförsäkring där 10 % är investerat i den distribuerande Vanguard FTSE All-World UCITS ETF - Dist (VGWL), fonden har Irland som hemvist och 0.22% i årsavgift. Andra 90% av min kapitalförsäkring är ackumulerande/återinvesterade fonder. Portfölj rebalanseras samma dag som utdelningarna kommer (kvartalsvis).

2 gillningar

Det borde bli exakt likadant. Man får inte tillbaka källskatt (15%) som skattas mot fonden i utdelningar. Skatten från Irland till en själv får man tillbaka. Eller man betalar den inte ens rättare sagt.

Så tex: USA → [15% skatt] → Irland → [0% skatt] → ditt ISK/KF → schablonskatt.

Det kallas allmänt för “dividend tax-leakage”. Hade du ägt aktierna direkt i en KF hade du fått tillbaks allt i slutändan.

1 gillning

Skillnaden uppstår om de olika innehaven är registrerade i två olika länder som har olika källskatt. USA har högre än EU exempelvis.

Så det innebär att value-fonder blir extra dyra (de har ofta utdelning på över 4% medan t.ex. Länsförsäkringar global indexnära kanske kring 2-3%) och att det inte hjälper att man har fonden på en KF?

Ja, så är det. Det tar ju lite udden av utdelande ETF:er. Bättre att snegla på top 10 i ETF:en och köpa aktier i en KF.

Jag har en utdelande ETF, XACT Norden högutdelande och det är för att dom har skattekort i respektive land förutom Danmark (där 15% av utdelningen försvinner). Så tillräckligt bra för mig då.

Och sen finns ju marknader utan skatt på utdelning, tex UK. Då får man ju hela beloppet eftersom ingen skatt dras mot ETF:en.

1 gillning