Omröstning: Utdelande eller återinvesterande ETF:er

• Utdelande (Dist)
  • Återinvesterande (Acc)
0 röster

Hade varit intressant att se vad ni anser är det bästa valet gällande ETF:er, utdelande eller återinvesterande. Finns för- och nackdelar för båda typerna:

Fördelar med utdelande ETF:er:

• Regelbundna inkomster: Ger regelbundna utdelningar som kan användas som en inkomstkälla.
  • Flexibilitet: Investerare kan välja att återinvestera utdelningen själva eller använda den för andra ändamål.
  • Likviditet: Utdelningar ger kontanter som kan användas för att ombalansera portföljen eller täcka oväntade utgifter.

Nackdelar med utdelande ETF:er:

• Administrativt arbete: Att hantera och återinvestera utdelningar kan kräva extra tid och ansträngning.
  • Minskad kapitaltillväxt: Regelbundna utdelningar kan leda till lägre kapitaltillväxt jämfört med återinvesterande ETF

Fördelar med återinvesterande ETF:er:

• Automatisk tillväxt: Utdelningar återinvesteras automatiskt, vilket kan leda till större kapitaltillväxt över tid genom ränta-på-ränta-effekten.
  • Enkelhet: Mindre administrativt arbete för investeraren eftersom återinvesteringen sker automatiskt inom fonden.

Nackdelar med återinvesterande ETF:er:

• Ingen regelbunden inkomst: Investerare får inte regelbundna kontanter från sina investeringar.
  • Mindre flexibilitet: Investerare har inte kontroll över hur utdelningarna återinvesteras.

Som jag förstår det är skatten samma oavsett typ men däremot kan courtage och växlingsavgift för ETF i annan valuta göra att man förlorar på att återinvestera själv.

1 gillning

Det är omöjligt att svara på pollen. Den ena är inte bättre än den andra. Båda har sina användningsområden.

Vilken krydda är bäst, peppar eller salt?

Utdelande om man vill sälja av den mängden löpande för att inte återinvestera i samma ETF.

Vill man inte sälja av löpande motsvarande storleken på utdelningen så den återinvesterande då man slipper avgifter.

Då kan du alltid rösta på den typen du använder mest, utifrån dina förutsättningar, tänker jag. Eller får du låta bli att svara! :stuck_out_tongue_winking_eye:

Många som röstar på utdelande, spännande! :smiley:

Fem personer. :sweat_smile::+1:

2 gillningar

Flest röster på utdelande hittills, spännande! :smiley: *

jag har en stor del i JGPI, jp morgans utdelande ETF

Jag kör den för jag tycker det är kul att återinvestera utdelningen.

Kanske inte bäst men jag får bra valuta…

Sen TROR jag den kan fungera som en liten hedge vid större nedgång.

1 gillning

Bra att det börjat visas lite mer intresse för ETF på svenska sidan. Förhoppningsvis leder det till lite mer konkurrens de olika aktörerna sinsemellan. Glöm inte att Kiwitrader har ETF också fast utbudet är nogot begränsat tyvärr.

1 gillning

Ogillar utdelning generellt och inte bara för ETF:er.

Det kostar bara pengar (courtage + växlingsavgifter vid återinvestering) och innebär mer administration och behov av att glo på portföljen för att se att det inte ligger oinvesterade pengar och skvalpar.

Jag ser noll nytta med det för egen del när jag istället själv kan sälja andelar vid rätt tillfälle, till rätt belopp och från rätt värdepapper.

Alla fördelar TS skrev på utdelning/dist går att åstadkomma med hemmagjord utdelning istället.

Jämför det med att jag skulle äga en plånbok med kontanter som på eget bevåg spottar ut pengar ibland.

Wow vad praktiskt, det kommer ut random pengar och random belopp så att jag slipper öppna plånboken och faktiskt få ut den mängd jag behöver och som jag sedan kan få tillfredsställelsen av att lägga in i plånboken igen. /s

7 gillningar

Är det verkligen samma skatt? Blir det inte en massa knas med skatten på utdelning i vissa länder där man ska hålla på med administration för att begära tillbaka pengar för att det betalas högre skatt i fondens land än vad som behöver betalas i sverige?

I uttagsfasen ser jag utdelning som ett bra komplement till indexfonder. Kör själv typ 50/50.
Stadig Cash flow är inte att förakta!!

Bra fråga, har inte koll på exakt vad som gäller med skatten. Enligt Skatteverket ska det inte skilja något men sett en del kommentarer online om hur det kan skilja från land till land.

50/50 nu med 38 röster! :smile:

Skatteverket ser inte ut att gå in på detaljerna kring utdelning. Det nämns inte ens i den länken du skickade.

Skatteeffekterna blir rätt annorlunda om man har ETFerna på depå.
Eftersom det är omöjligt att svara på ursprungsfrågan annat än preferens utifrån sin egen situation kan det inte förutsättas på vilket sätt ETFerna förvaras.

Ja det är sant, jag utgick från mig själv som använder ISK men andra använder kanske depå och då får man tänka på att det kan påverka deklarationen. Men förutsatt att man har ISK i Sverige spelar det någon roll om man har utdelande eller återinvesterande?

För smidigaste sätt och att åtminstone Nordnet eller Avanza driver tillbaka maximalt vad man kan få tillbaka i skatt bör man ha utländska utdelande ETF på kapitalförsäkring. Om det inte är någon större utdelning och huvudanledningen att ha just den ETF vi talar om oansett utdelning eller ej kan man såklart ha ETFen i fråga på ISK (jag har t:ex WTED på ISK då utdelningen inte är det som spelar roll för denna ETF just för mitt syfte).

Av 52 röster är 60% för återinvesterande och 40% för utdelande. Känns inte som att det finns en klar vinnare utan det är mer utifrån individuella förutsättningar som tidigare beskrivits i tråden. Fortfarande intressant att se vad andra tycker!

Jag tror inte du får tillbaka på källskatt från NAVfonder eller ETFer, oavsett om de är på ett Isk, depå eller kf. Jag kan ha fel. Både Nordnet, avanza och googlesökningar nämner bara aktier angående kf och källskatt.

Jag kan förstås ha fel också men jag har för mig att det är sak samma om vi talar utdelning från ETF/börshandlad fond i utlandet som utdelningar från utländska aktier. Dock har jag inte mycket utdelande överhuvudtaget utanför Sveriges gränser så kanske någon som satt sig mer in i detaljerna bör svara :thinking:
Om det är som jag tror så får du ju källskatten som överstiger 15% tillbaka på en KF som görs av Nordnet enligt dem själva:

Jo, men texten gäller för aktier. Jag har frågat Nordnet vad som gäller med utdelning från etfer med annan slattehemvist än Sverige men kundtjänst förstår inte vad jag menar. Ni får gärna testa ringa dom eller avanza