Skatter på ETF:er

Hej

Kan börja med att säga att jag är nybörjare inom investeringsvärlden, så ursäkta om min fråga är alltför dum :upside_down_face:

Jag har bestämt mig för att börja investera i ETF (så fort jag har fått lite mer kunskap om ämnet), men blir inte klok på det där med skatter.
Skatter betalas ju på vinst/utdelningen.
Om jag nu vill investera i ackumulerande ETF:er som automatiskt återinvesterar utdelningen, hur blir det då?
Alltså vilka avgifter/ skatter betalar man utöver courtage?

Mvh
En som fortfarande är grön i ämnet

1 gillning

Beror på vart ETFen är registerad. Är den tex registerad i Luxenburg så åker fonden på 30% i skatt på amerikanska utdelningar, men Irlandbaserade bara 15%.

Utöver utländsk källskatt i fonden så åker du på vanlig ISK skatt också som vanligt, samt även fondavgift precis som vanligt. Sen åker du oftast även på valutaväxlingsavgift om ETFen handlas i annan valuta än SEK. Mycket att hålla koll på.

Den meningen signalerar lite att du tror att man alltid åker på besktattning av kapitalvinster.

Om du har den missuppfattningen så är alltså fallet att i Sverige så kan du hålla de vanligaste typer av investeringar i en ISK (istället för en gammal hederlig depå där man betalade 30% på kapitalvinster) där du inte betalar skatt på kapitalvinst, utan istället betalar en skatt på en så kallad schablonintäkt vilket i praktiken betyder att du får en skattekostnad på runt 0.8% per år på ditt totala innehav

Samt spread på själva köp / sälj transaktionen :slightly_smiling_face:

Jag tolkar ursprungsfrågan som huruvida det är någon skillnad på ackumulerade eller utdelande ETF:er ur skatteperspektiv.

Svaret på den frågan är nej, så länge ETF:en är registrerad i Irland eller Luxemburg (vilket i princip alla europeiska är). Källskatt på utdelningen dras hos fondförvaltaren, och om denne sedan väljer att återinvestera eller vidarebefordra utdelningen till dig gör ingen skillnad skattemässigt.

3 gillningar

Hej,

Jag har samma ursprungsfråga. Tack @Zino för förklaringen.
När det gäller skatt som man betalar i Sverige, finns det någon skillnad?

Tack!

2 gillningar