ETF källskatt och courtage | hur fungerar det?

Hej!

Jag är helt ny på investerings värld och jag undrar på några grundande frågor.
Om jag köper en USA ETF som är listat på Tyska Xetra börsen. Betalar jag courtage för Tyskland eller USA. Dessutom betalar jag USA källskatt eller Tyskland källskatt vid utdelningen? Tack och det känns bra att ha möjlighet att bolla frågorna med er här.

Hej,

Courtage betalas för den tyska börsen genom avgift när du handlar i din nätmäklare. Källskatt för USA på utdelningar betalar ETFen åt dig, det är den som äger aktier i USA. Det som kan bli aktuellt är källskatt för utdelningar från ETF till dig (beroende på i vilket land du bor och var fonden är registrerad), men det regleras ju om det inte är automatiskt 0%. Om källskatt tas ut av ETF kan du oftast dra av det där du skattar. Jag bor inte i Sverige, men i EU och behöver inte betala källskatt i tex Irland eller Luxemburg.

Courtage för Tyskland
ETF är vanligtvis registrerade på Irland eller i Luxemburg som ej tar ut källskatt.

Tack för förklaringar. Fond har domicile i Irland.

Så även om iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD imiterar USA index S&P 500, det är faktiskt en fond baserad i Irland som är listat i Tyskland?

Den är listad på / i dessa börser / valutor:

iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (Acc) | CSP1 | IE00B5BMR087 (justetf.com)

Den är Irländsk. Dvs om det inte dras källskatt mellan det land du bor i (skattehemvist) och Irland så behöver du inte återkräva något.

Nu förslår jag. Tack alla för hjälpen!
Min Skattehemvist är Sverige så det bor inte vara problem med källskatt då.

1 gillning