Jag har läst att ETF:er baserade på Irland har skattefri utdelning för svenskar. Stämmer detta, eller måste man betala 15% eller 30% på utdelningen? Hade tänkt mig ETF:er med globala aktier.
Gäller det även ETF:er baserade i UK eller Tyskland?
Är även källskatten avklarad av fondbolaget så att man inte behöver claima tillbaka den själv? Om inte kan kapitalförsäkring vara bra.
Om det stämmer att utdelningen som listas är skattad och klar så verkar det som ett bra alternativ att köra aktiedepå istället för kapitalförsäkring.
Om jag har förstått det rätt så betalar man först källskatt som dras av den utländska skattemyndigheten, men som sedan pensionsföretaget som du har KF hos ansöker om den tillbaka så att du får den senare. Det vill säga 0% källskatt men lite försenat. Dock betalar man ju skatt på schablonintäkt som vanligt.
Men en sak att betänka är ju huruvida man är begränsat skatteskyldig eller obegränsat skatteskyldig samt hur kapitalvinster skattas i landet man bor. Vad jag förstått så skattar man ingenting i Sverige på vinster vid försäljning av värdepappersfondandelar som begränsat skatteskyldig. Däremot får man å andra sidan betala kupongskatt/källskatt på utdelningar. Så om man bor på ett ställe med mer förmånliga kapitalskatter än KF:s schablonbeskattning så kan det vara värt att tänka över om man vill fokusera på ackumulerande fonder iaf
Så vitt jag vet har Kina ingen skatt på kapitalvinster eller utdelningar. Frågan är om man verkligen kan få 0 skatt på sitt aktiedepåkonto tack vare detta. Tror det blir knepigt…
Hittade denna bild över skatt på utdelning. Tänkte lägga den här för future reference. Sverige har sjätte högst skatt. Förvånande och konstigt att Irland har 51% skatt på utdelningar när ETFernas utdelning inte beskattas.
För Irland vad jag förstår så betalar ETF:en skatt i respektive land, USA då 15%. Sen ingen skatt mot fondägarna utanför Irland (som vi då). Men dom där första 15%en i skatt i en utdelning, det går förlorat för investeraren.
Jag har XACT Norden högutdelande, då de erhåller hela utdelningen (förutom Danmark). Så det är skattemässigt bättre.
Sen äger jag utländska aktier via KF, som delar ut. Då får man ju i slutändan 100% av utdelningen, utan extra jobb att begära tillbaka.
Varför vill du ha utdelande etf:er? Är det inte smidigare med ackumulerande, där man bara behöver se till att bo i ett land utan reavinstskatt vid försäljningen?