Irländsk eller amerikansk ETF för amerikanska tillgångar

Det här ämnet är främst aktuellt för den som har möjlighet att köpa ETF:er vars skattedomicil är USA.

Antag att man vill investera i en indexfond som placerar i amerikanska aktier eller amerikanska räntepapper. Bör man satsa på en Irlandsbaserad eller USA-baserad ETF?

En allmän diskussion kring detta för non-US residents finns t ex här. Jag är intresserad av specifikt svenska överväganden för den som är svenskt skattesubjekt.

Min bild är att det dras 15% källskatt på utdelningar från amerikanska bolag till en irländsk ETF. Fonden får inte tillbaka den skatten och den är förlorad för mig som investerare i fonden. Som plåster på såren blir det ingen irländsk källskatt när ETF:en delar ut till mig.

För en ETF baserad i USA dras ingen källskatt på utdelningar från amerikanska bolag till fonden. Däremot dras 15% källskatt på utdelningar från fonden till mig. MEN den källskatten kan jag få tillbaka genom att begära avräkning i min deklaration (under vissa förutsättningar som vi kan lämna därhän).

Om man bara fokuserar på utdelningar och källskatt framstår därmed den USA-baserade aktiefonden som ett bättre val. Tänker jag rätt så långt?

För en ETF som investerar i räntepapper (t ex US treasuries) blir svaret ett annat. Det dras ingen amerikansk källskatt på räntebetalningar (kuponger) till en irländsk ETF, och det blir inte heller här någon irländsk källskatt på utdelningar från fonden till mig. Därmed är den irländska fonden det bättre valet i detta fall eftersom jag slipper krångla med avräkning. Korrekt?

Ovanstående tar inte hänsyn till amerikansk “estate tax” som tas ut på USA-baserade ETF:er när man kastar in handduken. Också en intressant diskussion men vi kanske kan börja med att reda ut detta med källskatten?

2 gillningar

Jag tror att du har rätt. Har själv försökt reda ut ungefär samma fråga i en annan tråd:

I den tråden kom jag fram till att det är mer skattemässigt lönsamt att äga amerikanska aktier direkt, jämfört med via en irländsk ETF. Samma resonemang borde gälla för att äga amerikanska ETF:er direkt.

Jag undrar dock hur du har möjlighet att köpa amerikanska ETF:er direkt? Om det är via utländska mäklare så kan du väl inte använda ISK/KF, utan pratar vi vanligt AF-konto här?

1 gillning

Tack för svar! Ja, håller med om ditt resonemang och räkneexempel.

Om man investerar i en bred ETF med 2% i yield vete katten om det är värt att bekymra sig över de där 0,15 * 0,02. Än mer så om man investerar i Nasdaq 100 som typiskt yieldar <1%.

Det finns inget som hindrar utländska banker och mäklare från att erbjuda KF och ISK.

Om man är klassad som proffs enligt mifid kan man köpa amerikanska ETF:er

Vi européer kan normalt inte köpa USA baserade fonder pga EU direktiv UCITS.

En del av oss kan. :grinning:

Är du säker på det här?

Vet du någon svensk bank som tillåter det? T.ex. har / är jag klassad som proffs hos Carnegie, men har inte kunnat köpa fonderna i alla fall.

Ja, är säker då jag själv köper amerikanska ETF:er.

Avanza och Pareto erbjuder att klassa om som proffs och ger då tillgång till ”allt”. Avanza endast via telefonorder tror jag. Pareto via webben precis som vilken annan aktie/ETF som helst.

https://paretosec.se/amerikanska-etfer

Kraven är:

• Kunskapsprov/intervju (svårare än de vanliga alla fyller i)
  • Minst 500k EUR i investerbara tillgångar
  • Minst 10 signifikanta transaktioner per kvartal i snitt senaste 4 kvartal (över 1k EUR vardera på Pareto, över 15k EUR vardera på Avanza). Gissar att regelverket endast specifierar ”signifikant”
2 gillningar

Wow, det här måste jag kolla. Om det stämmer så är det ju :exploding_head:

Har mejlat Avanza nu och frågat.

1 gillning

Annars är Pareto väldigt bra med valutakonto i ISK och onlinehandel. Lite högt minicourtage är väl enda nackdelen

2 gillningar

Valutakonto i ISK är verkligen något som saknas hos Avanza och Nordnet. Vad betalar du hos Pareto?

0,06% min 15 USD

Fick du något svar från Avanza? :slight_smile:

1 gillning

Yes, det stämmer. :+1:

1 gillning

Finns det mer information om detta? Källa ? Jag har misstänkt detta, men inte får det bekräftat. Det normala är nog 15% WHT på coupons för utländska ETFer.

Dessutom har jag försökt reda ut om det YTM som tex iShares publicerar för US räntefonder (ETF), tex 29IT, CBU4 är innan / efter WHT. Men om detta stämmer är det ju samma sak.

Fick slut på tid.

I grunden handlar detta om den så kallade “portfolio interest exemption” som du kan läsa om här om det gör dig klokare. Kontentan är att det normalt inte dras någon amerikansk källskatt på räntor från t ex amerikanska statsobligationer. Det gäller om du äger dem direkt, men det gäller också om ägaren är en irländsk ETF.

Sedan är det viktigt att ha i åtanke att utdelningar från en ETF alltid är just utdelning ur ett beskattningsperspektiv. Utdelningar från en ETF är aldrig ränta, även om det är en ränte-ETF. Så om man investerar i en obligationsfond med amerikansk skattehemvist så blir det 15% källskatt på utdelningarna från fonden – samma som om det varit en aktiefond. Om man däremot investerar i en obligationsfond med irländsk skattehemvist (som placerar i amerikanska obligationer) så blir det ingen källskatt vare sig på de räntor som fonden erhåller från sina placeringar eller på de utdelningar man får från fonden.

1 gillning

Ja det var detta som jag grottade ner mig i ganska nyligen utan tydligt svar :nerd_face:

I årsrapporter från iShares har ETFerna en rad med “non refundable overseas tax” eller nått i den stilen, och mina treasury iBond ETFs rapporterade noll där för 2023.

Jag tror du har helt rätt och stort tack för förtydligande! :partying_face: 15% av en yield som nu ligger runt 4.3% är betydande. Dvs det kan fortfarande vara en ok deal att låsa in räntesatser i treasuries.