Omröstning: Utdelande eller återinvesterande ETF:er

Konstigt att de inte vet vad du menar. De borde nog gå en kurs i egna produkter i så fall. Eller så har du nog talat med en semestervikar.
@JFB har du en ide om hur det ligger till med frågan utdelande ETF i KF kontra i ISK?
Edit: hittade en retro-tråd där det skrivs att det inte dras skatt alls på utdelningar så länge ETFen är registrerad i Irland. Då spelar det ju ingen roll om det är ISK eller KF då. Enda fördelen kan då vara att Nordnet ingen växelavgift drar på utdelningar hos Nordnet (Avanza drar ju denna växelavgift i form av 0,25%):

1 gillning

Som jag fattar det

ETFerna sköter utdelningar och källskatten internt så att säga. De kräver tillbaka vad för källskatt de kan på de aktier som ETFen innehåller och sedan investerar eller delar ut det i sina vanliga ETF utdelningar. Alltså inget jag behöver bry mig om. Gäller oavsett om man har det på ISK eller KF.

Sen när det gäller ETFernas utdelning så har väl de allra flesta registrerat sig på Irland eller i Luxemburg eftersom de länderna inte kräver att innehålla någon källskatt.

Alltså den utdelningen jag får från ETFen innehåller alla utdelningar som kan fås och det är ingen källskatt som kan krävas tillbaka eller tillgodoräknas. Det är redan gjort så att säga.

Återigen som jag förstått det :slight_smile:

4 gillningar

Korrekt.

Fonder får betala källskatt i första ledet, alltså på utdelningen från aktierna. Detta gäller oavsett vanlig fond eller ETF (utdelande eller ej). I detta första led har länder med (bra) skatteavtal med USA en fördel då källskatten är 15% istället för 30%. Irland och Sverige har skatteavtal med USA, Luxemburg har det inte och får således extra skatteavbränning internt jämfört med Irland eller Sverige.

I andra steget, utdelning från fonden tar varken Luxemburg eller Irland ut någon källskatt.

Så gällande skatt är det ingen skillnad på utdelande fond/ETF eller ackumulerande.

Däremot är Irland eller Sverige att föredra för fonder med amerikanska innehav.

2 gillningar

Undantaget till ovan är ju fonder/ETF som äger aktier i samma land som de är registrerade, tex amerikanska fonder som äger amerikanska aktier, där tas ingen källskatt ut i första ledet, däremot i andra ledet till dig som investerare (om du inte är skatteskyldig i landet i fråga). Skatten du som investerare betalat går ju att avräkna.

Amerikanska fonder kommer inte vanliga investerare åt, men man kanske skulle kunna räkna på om det är en idé med tysk fond för tyska aktier, nederländsk för nederländska osv

35 personer*

1 gillning

Wow! Trettio till har tillkommit på sexton månader. Förlåt att jag inte uppdaterade mitt femhundra dagar inlägg i en avsomnad tråd. :wink:

1 gillning