Är det verkligen 0% källskatt om fonden har hemvist på Irland? Har du en källa på det? Den här tråden säger annorlunda:
Jag har tidigare gjort direktinvesteringar i REIT i USA just för att problemet med REITs är en väldigt hög utdelning = hög källskatt.
I mina ögon är REIT dock en sektor precis som sjukvård eller teknik. Jag kan absolut se det som rimligt att till exempel ha en portfölj där man balanserar alla sektorer lika, men att ta in en enskild sektor i en portfölj som bygger på en diversifiering på nations nivå känns för mig som att blanda lite märkligt. Jag har själv gjort detta tidigare men har gått ifrån det nu.
REITs har ju för övrigt väldigt hög korrelation mot aktier men även mot din egna bostad. Frågan är om man inte skulle få samma diversifieringseffekt om man till exempel skulle ta in en fond med finans = en sektor som tjänar på höjda räntor eller till och med skogssektorn som borde ha liknande egenskaper som fastigheter.
Just att det är en ETF som medför courtage, valutaväxlingsavgift kombinerat med källskatten har gjort att jag har räknat bort denna ETF i mitt investerings universum.