REIT - VanEck Vectors Global Real Estate UCITS ETF (kortnamn: TRET)

Jag brukar ju klaga att det inte finns någon bra REIT-fond i Sverige. Men fick tips om följande i en kommentar på Youtube. Den har på något sätt ungått mig. Är det någon av er som har tittat på den. Spontant ser den bra ut, avgiften hanterbar på 0.25 %.

Från beskrivningen:

The VanEck Vectors Global Real Estate UCITS ETF covers 70% to 80% of the global investable real estate market capitalization of international real estate securities.

• Global allocation of the top 100 real estate stocks across various sectors
  • ETF with one of the lowest TERs in its asset class (TER of 0.25% p.a.)
  • Selective ESG criteria are taken into account based on the review and evaluation of our independent research partner VigeoEiris with regards to UN Global Compact violations

Samt:

VanEck Vectors™ Global Real Estate UCITS ETF är en börshandlad fond (exchange traded fund, ETF) som har till mål att följa GPR Global 100 Index (brutto återinvesteringsindex) så nära som möjligt. Referensindexet mäter prestationerna för 100 börsnoterade fastighetsbolag och fastighetsinvesteringsbolag (Real Estate Investment Trusts (REIT’s) från hela världen. ETF:en förvaltas passivt och investerar i de underliggande (fysiska) värdepapper som utgör detta index och lånar inte ut dem till tredje part.

Det världsomfattande universumet uppfyller vissa kriterier gällande omfång, likviditet och ”free-float”. Indexet har viktats gentemot ett ”free- float” börsvärde. Inkomster från fondens investeringar betalas ut som utdelning. 4 gånger per år kan utdelning betalas ut, men man ser då till hur pass stor den utdelning som ska betalas ut är.

4 gillningar

Jag har också funderat ett tag på om man skulle inkludera någon REIT i sparandet. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av den där utan jag lyfter ytterligare en fråga. Om man utgår ifrån ett sparande enligt RikaTillsammans hink- och portföljmodell, skulle en REIT tillföra något och isåfall var och hur mycket?

Jan, är tanken att ha REIT som ett inflationsskydd, eller bara en diversifiering? MSCI World har redan 2,65% Real Estate.

Bör väl även ställas frågan om man redan har ett hus om mer fastigheter är bra. Förstår om man t.ex. betalat av lånet alternativt bor i hyresrätt.

REITs verkar ju hyfsat bra ur en inflationssynpunkt enligt denna artikel

Några till bra urklipp från artikeln

image

Jag hade den i min värdeportfölj där jag använder ETFer som en bas för att diversifiera mer än vad jag kan göra med enskilda aktieinnehav. Det finns flera ETFer som är intressanta ur ett värdeperspektiv tex dividend aristocrats i olika delar av världen.

Jag valde bort denna till förmån för dividend aristocrats i tillväxtmarknader för att inte snuttifiera för mycket.

Orsaken är att jag är lite skeptiskt till kommersiella fastigheter både kontor, retail/malls eftersom jag personligen tror att ”jobba hemma” trenden är här för att stanna efter C19 vilket i så fall drabbar kontorsfastigheter, samt att retail fastigheter drabbas av e-handelstrenden. Men visst den ger exponering mot intressanta delar av fastighetsmarknaden såsom REITs fokuserande på digitala transformationen och bostäder.

Dessutom tycker jag att vi genom vårt boende har tillräckligt hög exponering mot fastigheter.

Den ”gör jobbet” om man vill ha en bred REIT exponering :grinning::+1:

Det låter ju intressant, jag följer tråden med intresse. Har i övrigt inget att bidra med förutom att jag såg att den här ETF:en är en av de som går att månadsspara i courtagefritt hos Nordnet.

Jag försöker förstå mig på källskatten på denna ETF. I dokumentationen står den för mig något obegripliga formuleringen:

Prestationerna omfattar en brutto inkomstfördelning som motsvarar nederländsk källskatt, eftersom nederländska investerare kan begära tillbaka den nederländska källskattsavgiften på 15 %.

Innebär det att en KF på Avanza eller Nordnet kommer kräva tillbaka 15 % skatt på utdelningen? Och att avdragen nederländsk källskatt rapporteras till Skatteverket för dem som har ETF:en på ISK?

Eller dras det någon annan nivå av källskatt för svenska investerare?

1 gillning

Föredrar iShares Developed Markets Property Yield UCITS ETF istället . Visst högre avgift (0,59) men över 300 innehav och hemvist på Irland ( ingen källskatt så funkar bra på ett ISK) . Tror dock att dom kommer gå relativt likvärdigt ändå.

Är det verkligen 0% källskatt om fonden har hemvist på Irland? Har du en källa på det? Den här tråden säger annorlunda:

Jag har tidigare gjort direktinvesteringar i REIT i USA just för att problemet med REITs är en väldigt hög utdelning = hög källskatt.

I mina ögon är REIT dock en sektor precis som sjukvård eller teknik. Jag kan absolut se det som rimligt att till exempel ha en portfölj där man balanserar alla sektorer lika, men att ta in en enskild sektor i en portfölj som bygger på en diversifiering på nations nivå känns för mig som att blanda lite märkligt. Jag har själv gjort detta tidigare men har gått ifrån det nu.
REITs har ju för övrigt väldigt hög korrelation mot aktier men även mot din egna bostad. Frågan är om man inte skulle få samma diversifieringseffekt om man till exempel skulle ta in en fond med finans = en sektor som tjänar på höjda räntor eller till och med skogssektorn som borde ha liknande egenskaper som fastigheter.

Just att det är en ETF som medför courtage, valutaväxlingsavgift kombinerat med källskatten har gjort att jag har räknat bort denna ETF i mitt investerings universum.

Ja det är 0% källskatt från fonden (äger flertalet irländska ETF). Men som sagt åker du på källskatt i landet där aktierna finns, t.ex. USA.

För USA (inom EU är eventuellt ingen källskatt för flertalet länder, men snårigt)
Utdelning från bolag → fond - 15% källskatt för irländska, 30% för luxemburgska
Utdelning från ETF → dig - 0% i båda fallen

Ah jag ser nu att ETF:en delar ut. Men jag antar att utdelningen är i EUR så att man får betala valutaväxlingsavgift på utdelningen istället?

Om man har ETF:en på Avanza eller Nordnet behöver man betala 0,25 % växlingsavgift för utdelningen.

På Degiro kan man handla VanEck Vectors Global Real Estate UCITS ETF, samt även iShares Developed Markets Property Yield UCITS ETF som nämnts ovan, courtagefritt. Eftersom Degiro har konstnadsfria valutakonton på ISK slipper man dessutom valutaväxlingsavgiften för utdelningarna.

1 gillning

Ja på Ava/Non blir det valutaväxling på 0,25% på ISK/KF