Letar bra EFT för S&P 500 och Nasdaq 100

Jag vill köpa två EFTer som följer S&P 500 och Nasdaq 100.
Om jag köper en utdelande tex SPY hur fungerar det då med utdelningen. Hur mycket av den skattas bort? Och kan jag sälja den och fortfarande få utdelningen som gick ut medans jag ägde den?

Det andra alternativet är att den är accumulating men vilka EFTer är acc och samtidigt har basvaluta USD så jag slipper förändringar för att den handlas i EUR?

Skulle vara tacksam på bra förslag som går att handla på Nordnet.

Jag köper iShares S&P 500 Core Acc.
Finns på Nordnet samt Avanza.

Detta är p.g.a. att iShares är enda stora/välkända som jag hittade. Det är Blackrock om jag ej minns fel.

Extremt nöjd och har redan gjort ca 8% avkastning.
Avgiften är låg.
Du kan läsa allt om avgifter för ETF om du googlar.

Enda som är trist är:
ETF från t.ex. Tyskland köps i annan valuta.
Så skillnaderna mellan SEK o t.ex. EURO kommer påverka din handel. Om SEK faller i värde… ja du fattar. En svensk fond köps alltså i SEK. Mkt bättre.

Hett tips är att försöka köpa svensk ETF i framtiden alt. indexfond för S&P… Den senare finns redan om du googlar. Låg avgift också.

Kul notis…
Warren Buffett visade att en ursprunglig inv. på ca 100K → ca 510 MSek efter ca 70 år. Om jag inte minns fel. Just vad gäller S&P där. Helt otroligt bra.

Tack för svar. Jag har idag också iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (Acc)
Men den handlas som sagt i EUR och vill hitta någon annan som har basvaluta i USD.

Att fonden handlas i EUR i stället för SEK gör absolut ingen skillnad för utvecklingen, innehaven är ju de samma.
Det enda som skiljer är att du kan behöva betala växlingsavgifter mellan SEK/EUR när du köper/säljer.

Samma argument som ovan gäller för USD vs EUR med, men här finns inte ens skillnaden att du slipper betala växlingsavgifter i ett av fallen.

1 gillning

Men är utvecklingen samma när den handlas i EUR deras resultat är olika.
SXR8 borde ha bättre utveckling eftersom den är acc hur kan den då ha sämre utveckling än SPX på 6mån?

Utvecklingen är samma, den presenteras bara i två olika valutor.

Ok då är det jag som har missförstått eftersom graferna kan se helt annorlunda ut när jag har jämfört dom.
Men då antar jag att eftersom dom handlar innehaven i EUR och dom skulle ha haft samma innehav oberoende på vilken valuta dom köpte dom i så antar jag att utvecklingen är samma.

Kanske överväga att skaffa dig ett valutakonto hos Nordnet? Vad gäller att handla i dollars så gör man det oftast genom att handla Etf:er registrerade på Londonbörsen tror jag.

1 gillning