Amerikanska aktier i fond som svensk och amerikansk medborgare

Hej forumet!
Jag har både svenskt och amerikanskt medborgarskap och har mitt sparande på ett ISK hos Nordnet.
Enligt deras FAQ får man inte äga amerikanska aktier eller börshandlade produkter:

Det är inte möjligt att som amerikansk medborgare investera i amerikanska aktier eller börshandlade produkter, detta gäller även för försäkringar (trots att Nordnet står som juridisk ägare av aktier i en försäkring).

Så hur funkar det med t.ex. Länsförsäkringar Global Index? Är det tillåtet eller hamnar man i någon slags gråzon? Vad har man för alternativ utifall att det inte är tillåtet?

Tack på förhand!

2 gillningar

Välkommen till forumet @Oompa_Loompa. Det är med hög sannolikhet direktägandet som inte är möjligt. Men kolla med deras kundtjänst för säkerhetsskull. Att äga LF Global borde inte vara några problem.

1 gillning

Tack för välkomnandet och tack för svaret!
Är ny på RT och sträcklyssnat podden de senaste två veckorna och har lärt mig mer under den tiden än tidigare två år av, mindre lyckat, investerande!

1 gillning

Var det krångligt för dig att öppna konto på Nordnet? Försöker kolla på det åt min sambo som har dubbelt medborgarskap (född i Sverige men en amerikansk förälder). Det verkar sjuherres krångligt med blanketter som skall fyllas i och rapporteras årligen. Samt vilka blanketter som skall fyllas i vid kontoöppnande. Lust att ge lite feedback?

Det var några år sedan men som jag minns det var det inte särskilt jobbigt.
Man fick fylla i ett formulär där man bla. uppgav sitt TIN Number (social security number för de flesta) och någon fråga om politiskt utsatthet. Sen rapporterar ju Nordnet årligen till USA enligt FATCA, men det är inget du behöver göra själv utan det sker automatiskt.
Däremot behöver du ha med det som underlag när du skickar in din amerikanska deklaration, men det har jag aldrig gjort själv så där är jag nog dessvärre inte mycket till hjälp.
Hoppas det gav någonting :slightly_smiling_face:

Hmm okej jag förstår! Är ju den Amerikanska deklarationen som jag tycker verkar svår, min sambo har aldrig skickat in en sådan någonsin, och om man börjar öppna depåer så känns det som något man kommer börja behöva göra?

Jag har bekanta som haft ISK i flera år men aldrig deklarerat till USA öht utan att det hänt något. Inget jag rekomenderar alls men kan ju vara värt att ha med sig.

En annan idé är ju att betala en jurist för att göra det baserat på utdrag från skatteverket, din bank, ISK etc. Sen när du får tillbaka alla blanketter ifyllda så har du ju ett underlag som du kan använda för att fylla i deklaration och tillhörande blanketter kommande år. Men då får du räkna med en engångskostnad på runt 5000:-, men kanske är värt i längden?

Klokt, tack för input!

1 gillning

Uppdatering:
Fick svar från Nordnets kundservice som försäkrade om att det var tillåtet att äga fonder med exponering mot USA. Förbudet gäller alltså endast ägande av enskilda amerikanska värdepapper.
Hoppas det kan vara till hjälp för någon i framtiden :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Hej!

Åh det här var annorlunda svar jag fick när jag öppnade mitt konto på Nordnet. Men innebär det alltså att det går att investera i en Global indexfond som am. Medborgare?

Läste också att du har ett isk. Det kan bli dubbelskattat, istället är rådet att ha en kapitalförsäkring. Också bra att läsa på om fonder. Som jag förstått det går det bra att ha ett innehav under 200 000 sek men att över detta kan det bli dubbelskattat. Men hela systemet är en djungel och har fortfarande många frågetecken.

Hej, hur gjorde du till sist? Jag är också Amerikansk medborgare och deklarera skatt i båda Sverige och USA. Är inte medborgare ifall det gör något. Som jag skrev för 4år sedan hade jag en situation med investeringar via ISK hos HB som gjorde att jag var tvungen att klura ut hela PFIC skiten till min US Deklaration 2021 och numera har allt fondspar hos min fru istället. Sist jag kollade fick jag inte ha konto hos Nordnet heller men det kanske har blivit ändring eller kanske det funkar ifall jag blir Svensk medborgare?
Iaf, anledning jag tittade in i forumet idag är för att min äldsta barn vill nu investera sitt studielån men kan inte heller öppna Avanza konto t.ex pga Amerikanskt medborgarskap och vi funderar på att spara åt henne i frugans namn hos Avanza. Känns jättetråkigt att hon inte kommer kunna förvalta detta själv eftersom hon är 20år redan.

Hur kommer ni runt PFIC? Ni som alltså helt enkelt inte skiter i att deklarera :rofl:

PFIC och EUs mifid regler blir ju perfekt storm

Lösning kan vara att bli klassad som professionell investerare av nordnet, men kräver ju 5 msek, då kommer man åt amerikanska ETFer.

Jag är också dubbel medborgare och behöver en långsiktig lågrisk variant av investering som är ok för USA. Jag har precis deklarerat för en hel antal år eftersom jag inte visste jag behövde skicka in min deklaration även till USA, så kommer förhoppningsvis ikapp. Nu har jag en del att investera och vet inte hur det funkar alls och vill göra allt på rätt sätt. Några tips? Är det så att man bara får investera i amerikanska bolag och fonder som riktar sig till amerikaner eller finns det några andra lösningar? Tacksam för tips.