Dubbelt medborgarskap

Jag har dubbelt medborgarskap usa - sverige och är förvirrad över vad jag kan investera i eftersom jag inte får ha några vanliga fonder. Jag är urusel på att hålla koll på börsen så letar efter något som funkar bra för båda länderna och som är lågrisk. Dock rör det sig om ett ansenligt belopp och vill gärna ha någon form av avkastning. Alla tips välkomnas.

3 gillningar

får du ha denna t:ex?

Om ja är den svinbra. Need not look any further :gem:

Stort OBS!: det är en ren globalfond så förstås hög risk. Bra att sänka risken med sparkonto med ränta eller en räntefond som denna:

Om du nu får handla dessa förstås.

1 gillning

Att döma av https://www.reddit.com/r/eupersonalfinance/comments/16xxvd3/etfs_as_us_citizen_in_germany_cant_buy_in_the_us/ kan USA-medborgare i EU inte köpa så mycket annat än aktier.

1 gillning

Nä jag skulle helst vilja ha en lågrisk fond eftersom jag är dålig på att hålla koll. Annars gärna aktier som ger utdelning årligen kanske. Tack för ditt svar. Ska naturligtvis kolla upp dina förslag.

Nyfiken fråga - är det enbart amerikanska medborgare som får problem med sparandet eller finns det andra medborgare också? Vilka risker finns det med dubbelt medborgarskap?

Gällande frågan ts ställde skulle jag vilja tipsa om aktier i investmentbolag - de har en hyfsad riskspridning.

1 gillning

Problemet har ingenting med dubbla medborgarskap att göra, utan det är helt enkelt ett problem för USA-medborgare som bor i EU.

2 gillningar

Ja det får jag. Lite sent svar men stort tack för dina tips. Jag får ha konto hos Nordnet eftersom de rapporterar till både sverige och usa men måste välja specifika aktier som både EU och USA accepterar.

2 gillningar

VT är en väldigt bra fond så får du köpa den är det fortfarande en no-brainer. Tänk dock på att risken är hög (100% aktier) så det kan vara värt att kombinera den med antigen sparkonto (på nischbank med bra ränta och insättningsgaranti) eller en bred räntefond. T:ex 75/25 aktier/ränter kan vara en OK fördelning eller om du är mycket riskavert är den klassiska 60/40 fördelning OK också. Risk är något envar får bedöma vart man ligger på skalan. Det kan lätt bli svettigt om man ligger 100% i aktier och aktiemarknaden dyker säg 70% till exempel.

2 gillningar

Efter försäljningen av min bostad kommer jag ha ett större kapital att investera (ca 5–8 Mkr). Jag har blivit erbjuden Private Banking hos Handelsbanken, men tror faktiskt att jag klarar detta själv via Nordnet – med rätt strategi. Jag har fått några tips om Vanguard och PFIC-säkra alternativ (jag är ju dubbelmedborgare USA/Sverige), och min plan just nu ser ut ungefär så här:

• Buffert: 200 000 kr (SEK) + 10 000 USD
  • Valutakonto på Nordnet för att kunna handla i USD
  • Amerikanska ETF:er via Nordnet:
    • VTI (hela USA:s marknad)
    • BND (obligationer)
    • VXUS (globala aktier utanför USA)
    • VGSH (korta statsobligationer)
  • Svenska utdelningsaktier:
    • T.ex. Investor, Axfood, Castellum
  • Eventuellt mindre andel i REITs, råvarubolag eller stabila försvarsrelaterade innehav

Målet är att kunna ta ut cirka 15 000–20 000 kr per månad för att dryga ut pensionen men undvika skattefällor i både Sverige och USA.

Någon som gått en liknande väg eller har tips och synpunkter?

Tack på förhand.

2 gillningar

Finns det någon som använder chatgpt som hjälp i era investeringar?

Jag har inte testat men har hört att det blivit ganska populärt hos väldigt många, framför allt individer som precis börjat handla på börsen.

Skulle vara väldigt försiktig med det dock.

1 gillning

Ingen kommentarer på fördelningen men slå ihop VTI och VXUS i VT: Vanguard Total World Stock Index ETF - Jämför och köp börshandlade fonder | Nordnet
Så äger du hela höstacken samt en enfondslösning är mycket smidigare.
Såvida du inte specifikt vill undvika EM enligt marknadsvikt vill säga.

Nu har jag tyvärr tagit reda på att jag kan få problem med att investera i någonting överhuvudtaget genom Sverige. Det enda “säkra” för skatteverket i USA är att ha USD och investera genom Charles Schwab…hmm…men då kan jag välja en hel del.

Fick precis reda på att jag måste handla via Charles Schwab för att inte utlösa PFIC dvs måste handla i USD

1 gillning

Ja det bästa är att investera via Charles Schwab har jag nu lärt mig

går det att ta reda på ifall du kan investera direkt genom Vanguard USA? I så fall hade jag kollat på den lösningen för att hålla nere kostnaden/ha så brett utbud som möjligt.

Tydligen måste man då ha en amerikansk adress, jag kan fixa det, men då uppstår en mängd andra problem så om man ska göra allt helt korrekt verkar Schwab vara det enda allternativet just nu. Det känns supertrist eftersom jag bor i Sverige och ska betala skatt här (30%) i vilket fall.

1 gillning

Vad är det för information du har fått? Det ska gå bra att äga enskilda aktier hos tex Handelsbanken. Det är nåt vi haft i 10+ år och är helt ok enligt kompetent amerikansk skatteexpert. Gäller bara att undvika saker som Investor som kan ses som PFIC.

Du kan väl öppna konto hos Interactive Brokers som amerikan (kan ju alla svenskar med, men eftersom de saknar ISK/KF är det ofta ovärt), typ Avanza men världens största?

Stort tack för förklarningen. Jag har Finsk och Svensk medborgarskap och tänkte redan att jag har gjord nånting helt fel för många år. :joy: