Tysktalande länder - robotar & investerings-plattformar

Hej allesammans!
Jag är ny här och tänkte att jag startar en tråd om investeringar i “tysktalande länder”.
Vi som bor här vet ju att de är lite “efter” just på finans för småsparare, men också att de är “ihopkopplade” på många sätt, så det vore fint med en tråd som samlar frågor & svar för just de länderna - kanske kan vi få hjälp av varandras erfarenheter :slight_smile:

Först en lite kort introduktion. Jag hittade den här podden 2019 och efter att ha lyssnat på några avsnitt, ändrade jag snabbt som tusan om i mina svenska pensionskonton. Fick också mitt syskon att fixa till sina pensionskonton, tala med sin arbetsgivare om placeringar, samt placera sin “hög av spar-pengar” till pensionen på Lysa och Avanza. Det hela har gått väldigt bra för oss båda. Så stort tack till Jan&Caroline + Forumet!!!

Alltså, nu till saken. Jag är utlandssvensk i Österrike och har majoriteten av mina finanser här nere. Således kan jag inte ha ett ISK i Sverige - det hade gjort mitt liv oändligt mycket bättre. Nu känner jag viss (=total) panik eftersom jag måste placera mina pensionsbesparingar som just nu bara ligger på ett konto (min arbetsgivare betalar på det viset).

De senaste månaderna har jag lyssnat igenom massor med podd-avsnitt, anslutit mig till ert Patreon, och har en vettig översikt, tror jag. Har också läst massor av inlägg av @Jbl från Tyskland :slight_smile:

Min plan (om ingen invänder) är att investera i något som är ekvivalent med “Rika-Tillsammans-Portföljen”. Och 10% i en Lekhink för Aktieindex-fonder riktade till en specifik marknad och kanske en och annan specifik aktie. De två senare är därför att jag har insyn i en viss marknad och därför kan göra en del riktade investeringar periodvis. Som newbie på tysktalande investeringsplattformar har jag nu tre frågor:

1. Vilken Fondrobot i “tysktalande länderna” är egentligen bäst i dagsläget?
    Jag hittade den här jämförelsen, men vet inte riktigt vilka värden etc jag ska titta på: broker-test.at
    JBL med flera verkar ha testat flera robotar, men som jag förstod det visade Corona-dippen att flera av dem har allvarliga missar i sin underliggande struktur. Så vilka verkar vara “sundast” i dagsläget?

2. Vilken bank/investerings-plattform är bäst om man vill placera i specifika Aktieindex-fonder eller aktier?

3. Kan det vara ett bättre alternativ att placera själv i en Portfölj av olika Aktieindex-fonder via en bank/investerings-plattform, än att använda en fondrobot i de här länderna?
    Man kan ju då följa forumet här och sedan försöka hitta ekvivalenta fonder vid varje års om balansering. Men, blir det ett dyrare alternativ än en fondrobot? (men om roboten placerar om åt skogen i en krash, är kanske det här ändå att föredra?)

Slutligen: kanske kunde vi samla en liten ordlista för vad begreppen på svenska/engelska blir på tyska?

Hälsningar från en skåning med “placerings-panik” Ö-rike

1 gillning

Tack för ditt fina meddelande och välkommen till forumet. Jag har för mig att LYSA håller på med en europeisk lansering. De har ju redan lanserat i Finland. Det är relevant eftersom Finland är ett EUR-land och därifrån borde steget till andra EUR-länder vara litet. Kolla gärna med dem, då de tidigare haft en väntelista med folk i olika länder.

Det andra så tänker jag att titta på ETF:er och börshandlade fonder. Många av dessa, t.ex. iShares MSCI XXXXX-fonder brukar finnas även i andra länder. Det vill säga, posta gärna en fond-lista med börshandlade fonder så borde vi kunna hjälpas åt med att sätta ihop en portfölj även för dig i Österrike.

Angående uttryck, återkom gärna så hjälps vi åt att översätta dem. :+1:

Detta är mer en fundering/fråga än ett svar.

Finns det inte en risk att en fondrobot som inte ligger i ISK utlöser beskattning vid varje liten omplacering? I så fall vore kanske ett enklare sparande med en globalfond att föredra.

Tack för svaren! Ja alltså, jag postar gärna lista, men jag vet inte ens var jag ska börja, dvs vilken investeringsplattform som har lägst kostnader. De tysktalande plattformarna har gott om “dolda” kostnader…

Jag mailade en skattekonsult idag också (anlitade honom förr när jag hade enskild firma), kanske han kan peka i vilken riktning jag kan börja leta. Jagmenar, han investerar säkert själv någonstans där avgifterna är låga… Någon motsvarighet till Avanza hade varit bra… Och någon fondrobot som har rimliga kostnader och vettig investeringsalgoritm.

ETF är samma på tyska, men vad är global aktieindexfond?

Funkar inte https://www.degiro.at/ för dina ändamål?

Hej,

Äger du fortfarande fastighet i Sverige eller har ngn annan stark anknytning till Sverige? I så fall kanske du fortfarande är ”obegränsat skattskyldig i Sverige” (dvs måste tex betala reavinstskatt i Sverige)? Är du det kan du ha ISK även om man är utflyttad, man måste bara ligga på banken för att få det.

Annars har jag hört mkt gott om Interactive brokers och Degiro.

Bor själv i Schweiz och läser mkt på bloggen ”thepoorswiss.com” (publiceras på engelska och franska). Där finns många bra tips för oss i Schweiz, kanske relevant för dig också?

Mvh

Fredrik

Nu var det länge sedan jag läste tyska, men en snabb googling borde väl ge att det här kan vara ett alternativ:

Inte superbilligt med 0.99 %, men vi är ju lite bortskämda i Sverige. När det gäller fonder att söka efter då hade jag provat söka efter ETF och “MSCI World” det borde ge lite resultat.

Om man tittar här: broker-test.at på tex Online Broker Vergleich och ETF Sparplan, så verkar det ju som att Flatex verkar bäst för ETFer. Men jag vet inte riktigt hur de olika kostnaderna påverkar. De har gått igenom kostnaderna här: Flatex utvärdering

Jag har redan ett EasyBank-konto (som broker-test har utvärderat här: EasyBank ), så kanske investeringar via dem är en idé, men deras kostnader verkar högre, men kanske det beror på vilka kostnader som “betyder något” så att säga…

Vad menar de med “ETF sparplan”? Är det ekvivalent månadssparande av X kr hos tex Lysa med fördelning 70/30 aktier/räntor? Är det så de menar, alltså att man väljer en fördelning för nyinsättningar i en sparplan?

Min plan var ju att göra några lite olika portföljer som innehåller indexfonder av typen som föreslås här på forumet, och sedan ombalansera ett par gånger per år, max. Men jag undrar var jag borde ha en “lekhink” för sido-investeringar/tester…

Som sagt, det största steget är att komma igång - är således stressad sedan en tid tillbaka med allt surfande/letande för att komma igång :slight_smile:

Kan du få fram en lista på ETF:er hos EasyBank?

Om jag har förstått saken rätt, så verkar inte Degiro vara så bra jämfört med Flatex. Men vad vet jag - total nybörjare på tysktalande marknaden…

Flatex och Degiro gick ihop 2020, och Degiro är numera någon form av varumärke eller division inom flatexDEGIRO Bank. Jag är dock osäker på om Flatex fortsätter att sälja tjänster under sitt gamla namn.

För EasyBank hittade jag den här sidan: Aktien etc Den verkar ha en del information men jag har inte förstått ännu hur jag ska få fram ETFerna endast…

Hos Flatex hittade jag den här sidan, där man en bit ner kan söka på “fonds & ETFs”

Jag såg att under top-fliken “Handel”, klickar man på “Wertpapierhandel” och sedan kan man välja något av: “Börsclicher Handel”, “Ausserbörslicher Direkthandel”, “USA & Europa”, “Fonds & ETFs” samt “Neuemmissionen”.

Fonderna ter sig finnas där. Hittade t.ex. den här:

Där har du ju basen för portföljen tänker jag. :slightly_smiling_face:

Aha, det verkar ju som en idé! Jag undrar vad avgifterna är bara…
Har precis kollat mer på priserna för EasyBank, och jag är inte så säker på att de är bästa alternativet.

Min huvudbank är Bank Austria, och deras investeringar kan man söka på här. Det är verkligen en värdelös söksida… När jag nu ser närmre på broker-tests utvärdering av Bank Austria, så verkar de ju kosta en del men att det mesta är för att ha konto hos dem - vilket jag ändå måste för jobbet. Det verkar som kostnaderna för en Depå är:
0,3 % Inland
0,6 % Ausland
Mind. 4,70 €/Position
Mind. 31,54 €/Depot

Samt ytterligare kostnader för olika börser… Hur det skulle spela roll är jag inte helt införstådd med. Översikten från Broker-test.at ger en bra översikt, om man förstår vad det betyder för ens investeringar :slight_smile:

Kanske man skulle ha en del hos Flatex och en del hos Bank Austria? Om deras Depå-kostnader verkar vettiga?

Jag skulle nog fortfarande rekommendera att kolla på Savity som verkar vara den enklaste lösningen. Verkar som priserna är är höga oavsett och jag hade nog lagt mina ansträngningar på att undersöka den här:

Tack för information & hjälpen så långt!

@janbolmeson : Tack för iden om Savity. Jag har läst lite om den nu. De går via BAWAG som också har EasyBank, så de hänger ihop. Att ha BAWAG bakom sig är bra. Och de har “tax easy” för Österrike. Så den är ju ett alternativ, men jag undrar lite över deras “aktiva balansering på aktiemarknaden” som de skriver om… Var det något speciellt som gjorde att du tänkte att den var bästa alternativet?

@bspastikern : Idag publicerades en utvärdering som nämnde att Degiro har avslutat sin aktivitet på Ö-rikemarknaden och vidarebefordrar alla kunder till Flatex.
Efter lite läsande av utvärdering av Flatex, så verkar det som att de har fler alternativ och lägre kostnader i vissa avseenden, om man vet vilka ETFer etc man vill välja.

Jag såg at Quirion finns i Österrike, men utan “tax easy” option, men deras avgift är ju hälften så det är värt att se över. Det kanske är ett alternativ, att helt enkelt sätta upp portföljerna härifrån forumet i ekvivalenta fonder/ETFer på Flatex.

Har kontaktat en lokal Accountant med lite koll och som jag litar på. Ska se vad han säger om de här ideerna, och hur det fungerar med den lokala taxeringen.

Jag återkommer när jag har samlat ihop mer information - tung jobbvecka…

1 gillning

Dags för uppdatering efter ett besök hos taxeringsrådgivaren.

Tydligen är Flatex bäst för Österrike, både med låga kostnader och enkelhet med taxering. Dessutom har de Örikisk banklicens och det är tydligen viktigt. Jag har lite av ett taxerings-specialfall, så experten menade att Flatex kommer att följa Örikiska regler och det gör det hela enklare (i.e. kostar mindre i arvoden till honom). Och han tipsade om att hålla mig till de indexfonder som Flatex rabatterar (i.e. 0% avgifter), inte för att de övriga är dyra, men ändå.

Bonus var att taxeringsexperten själv blev intresserad av fondrobotarna och utvärderingarna av dem. Han rekommenderade inte Scalable för Örike, pga deras säte i Tyskland, och för några av de andra listade på broker-test.at menade han på att valen var mycket begränsade och priserna onödigt höga.

Det visade sig att han investerar i globala indexfonder själv också :slight_smile: Men även i specifika aktier (typ lekhink lät det som). Men pga att han kan skattesystemen, så gör han det via en bank i Tyskland som har extremet låga arvoden (i princip noll)…

Så nu ska jag öppna konto hos Flatex.at och lära mig sidan + hur det fungerar med deras “Savings plan” som månadssparande.

Återkommer med frågor om portfölj för den initiala klumpsumman som ska placeras - men om någon känner för att kolla så här i förväg, så förslag jätte-välkomna :slight_smile:

2 gillningar

Hej igen!
Nu har jag lyckats få ett depåkonto hos FLATEX (extra admin pga att jag inte är Österrikare). En test-summa överförs imorgon och därefter hoppas jag att kunna lämpa över en större klumpsumma. Tanken är att investera 100% i aktier (har andra tillgångar annorstädes). Det verkar som att det är flat-fee 5.9EUR upp till 3500 EUR, och sedan 9.90 EUR upp till 12500 EUR.

Jag är inte säker på vilka fonder jag ska välja, vilket ger mig viss panik… Finns det någon lista här på forumet med en bra sammanställning för de som inte har tillgång fonderna listade på svenska plattformar?

Har kikat på rika-tillsammans-portföljen och tänkte något i stil med 60% Global + 10% Tillväxt + 20% Småbolag + 5% xetra gold + 5% något annat? Verkar det vettigt? Man kan söka på flatex utbud här :slight_smile:

Bordet jag fundera på någon “home bias” för Österrike? De har ju en del framgångsrika industrier, som lär gå bättre framöver… Alla tips mottages tacksamt :pray:, för jag har ingen koll alls på ETFerna…

Nu går jag ut och fäller ett (mindre) träd och annat ute-arbete :muscle: :slight_smile:. Tillbaka ikväll.

Planen är att uppdatera tråden här framöver, så kan andra som är i Tysktalande länder, se hur det gått (eller inte LOL) med Flatex :+1:

3 gillningar

De har ju Vanguard. Varför inte kopiera weltsparen portfölj som jag har. Billiga ETF index

https://www.weltsparen.de/investieren/robo/WI03

Själv har jag den, men 100% aktier eftersom jag har andra portföljer med guld och cash. Weltsparen är mitt pensionssparande (typ).

1 gillning