Ja men det verkar vara väldigt lätt att hamna i PFIC (passive foreign investment company) med nästan allting. Jag är inget bra på aktier så känns osäkert allting. Det sista jag vill är att bli dubbelbeskattad, få straffskatt och hamna i krångliga deklarationer som kräver dyra jurister för att sammanställa osv. Jag ska ta reda på mer.
Måste kolla upp det. Just nu verkar allt luta åt Charles Schwab och ha allt dollar. Problemet man har då är växelkursen såklart.
Är bara amerikaner som har problem med banker. Du kan slappna av☺️
Jag tror detta enbart rör amerikaner så du kan nog vara lugn.
Interactive Brokers med säte på Irland är tydligen sämre på att rapportera innehav till amerikanska myndigheter. Det funkar då ungefär som Nordnet som också är dåliga på det. Schwab Internationl verkar fortfarande vara säkrast men jag undersöker vidare.
Har du IB som amerikan i Europa tillhör du inte den Irländska utan får ett 1099 etc precis som om du bodde i USA. Var på ett seminarium för något år sedan med en rådgivare som primärt jobbar med amerikanska expats i Europa och han rekommenderade Interactive Brokers.
Gällande PFIC är regelverket inte så lurigt som man kan tro. I praktiken ska man undvika fonder och investmentbolag. Försäkringsbolag är lite av en gråzon så vi håller inte några i min partners namn heller. Banker är specifikt undantagna i PFIC regelverket (då de annars skulle kunna tolkas som att ha framför allt passiv inkomst) så det är fritt fram att köpa bankaktier.
Men om du vill ha ETFer så kan du behöva Schwab eller Morgan Stanley. IB tillåter inte amerikaner utomlands att köpa ETFer, dock kan man överföra de dit från annan institution så länge man inte behöver köpa mer. MS tar en hög avgift för ett ”managed account” dock, har ingen koll på hur det är med Schwab.
Tack för dina råd. Vilken mardröm! Förstår att man måste följa både PFIC och PRIIP och då går precis allt bort som jag vill investera i dvs olika fonder, ETFs, och sådant som känns tråkigt och säkert. Svårt att förvandlas till en börshaj sent i livet. Jag får inte handla något amerikansk och inte europeiskt heller. Vad gör man? Charles Schwab går bort, nu väntar jag på svar från Interactive Brokers, Handelsbanken Privat Banking och råd från andra expats.
Varför går Schwab bort? Jag använder dem och de är helt ok.
För övrigt tror jag inte ens att de vet att jag är svensk medborgare och det tog väl sisådär 10 minuter att signa upp sig online. Men jag bor i USA iofs och har en address här.
Jag är boendes i Sverige och ska skatta här dvs 30%. Jag kan ha en C/O address i USA men kan få en hel rad problem med detta både från svenskt och amerikanskt håll. Min investering rör sig om pensioner så vill göra rätt från början så det inte kommer något surt efter som straffbeskattningar eller svår rapportering både för EU och USA (PFIC och PRIIP) men det verkar näst intill omöjligt just nu.
PRIIPs säger: Du får inte köpa amerikanska ETF:er”
IRS säger: ”Du får inte köpa europeiska fonder (PFIC)"
Sverige kräver att du deklarerar allt i SEK, oavsett vad. USA kräver att du deklarerar all global inkomst.
Och det lämnar mig med… typ ingenting som är enkelt.
Aj aj. Ok. Ibland är reglerna så löjliga att jag tror att ingen följer dem och inte ens myndigheterna letar efter problem. Det kanske är ett sådant problem. Men samtidigt vill man ju göra rätt.
Men öppna Schwab då och köp Berkshire Hattaway eller nåt. Ingen utdelning, de investerar i stabila bra bolag åt dig och du betalar bara skatt när du säljer en aktie.
Vi kör Handelsbanken PB och de har varit väldigt bra tycker jag. Öppnade även ett IB konto och ska flytta dit de ETFer som ligger kvar hos an amerikansk bank.
Att deklarera i SEK är ingen större huvudvärk så tycker inte det har orsakat några påtagliga problem. Värre är det med USA då de har fler och krångligare regler och man måste ha koll på tax lots istället för GAV så man får ha ett Excelark eller liknande för att hålla reda på det…
Tips är att prata med en vettig person som har koll på de olika fallgroparna som finns. Du kan skicka PM om du vill få en rekommendation.
Absolut tacksam för PM. Jag känner mig extremt osäker på allt och eftersom det rör sig om att dryga ut pensionen på gamla dagar så blir jag säkert för trött och gammal att pyssla med det här själv utan hjälp.
Hejsan, jag har inte dubbelt medborgskap ännu men har bott här länge och tidigare investerat via mitt (numera) ex-fru. Jag vill ha det så enkelt som möjligt men nu är även mina barn vuxna och måste börja tänka på hur det kan spara pengar på bästa sätt och jag är så rädd att göra fel. Innan jag förstod någonting om PFIC så hade jag en global index fond hos Handelsbanken och gjorde en vinst på typ 100kr. Det var så mycket krångel för så lite pengar och eftersom jag gör mina skatter själv, måste det vara så enkel som möjligt. Jag blir inte riktigt klokt på allt i det här tråden men ska kolla upp Charles Schwab. Jag har reden ett konto hos SDFCU så kanske kan jag prata med de också. Ska ha möte med banken nu på måndag och kanske de kan guida lite men i min erfarenhet är de inte speciellt insatta i vad som gäller för oss expats.
Hur funkar detta vid arv? Läser ibland om att folk har ärvt aktier, kan man också råka ärva fonder vilket i så fall blir ett problem?
Så länge det fungerar med respektive lands regler så är väl den enklaste lösningen att sälja av dessa inom dödsboet och skifta ut rena pengar.
Jag har bara erfarenhet med Handelsbanken men vi lyckades hitta några där som är någorlunda insatta i de regler och “pitfalls” man behöver känna till som expat. Du ska som du vet absolut undvika alla former av fonder eller aktier som kan klassas som PFIC (t.ex. investmentbolag). Försäkringsbolag är lite av en gråzon att investera i enligt min åsikt. Banker är helt ok eftersom de explicit är undantagna i PFIC-regelverket.
IBKR är kanonbra för expats men de tillåter dig inte att handla ETFer om du inte är klassad som “professionell investerare”. Har du hyfsat med kapital kan du alltid köpa tillräckligt många olika aktier inom ex. S&P500 för att känna att du kommer att prestera ungefär som indexet, förutsatt att det är något åt det hållet du önskar. ALTERNATIVT kan du faktiskt fixa ETFer via optioner (finns flera trådar på bl.a. reddit om detta) vilket flera verkar lyckats med. Lite av en “bakväg” och IBKR verkar vara helt ok med det. De är även ok med att man för över befintliga ETFer dit. Vi flyttade ett gäng dit för något år sedan utan problem. Kan dock bara sälja dem, inte köpa mer.
Schwab säger sig vara expat-friendly men vi pratade med de lite förra året och dels fick man lite dåliga vibbar av kundtjänst som verkar helt baserad i Indien och inte vara helt konsekventa i sina svar och sen var det otydligt om det fanns en möjlig väg att köpa ETFer eller inte.
Morgan Stanley och ett par andra erbjuder “managed accounts” för expats om man har större kapital (tror MS vill ha 2M+ USD) men tar rätt kraftiga avgifter för dessa.
PS: Glöm inte att dina barn per automatik är amerikanska medborgare och får därmed förhålla sig till samma regler och begränsningar som du.
Tack så mycket. Jag har inga kapital alls och egentligen ska börja med att bli av med skulderna och bilda en buffert men måste kunna ge mina barn lite vägledning också. Det känns så himla trist. Allt är så mycket lättare när man kan bara ha en ISK och investera i LF Indexfonden. Tack vara denna community förstod jag åtminstone tillräckligt mycket för att börja spara få några år sen men sen kom pandemin och krisen och skillsmässa och nu ligger jag alltid en månad efter med skuld på klarna och noll kronor över. Jag måste reda ut detta så att det blir enkelt för mig och barnen. Jag ska till banken imorgon och förhoppningsvis kan de hjälpa mig förstå bättre. Fortsättning följer iaf.
Hej igen i tråden,
Nu har det gått lite tid och jag har landat i Schwab eftersom det känns enklast för mig som börs-nybörjare. Ja, det innebär att jag behöver ta ställning till valutarisken (USD) — men jag prioriterar enkelhet och att göra “rätt” som US person i EU.
Schwab International med kontor i Florida har en lösning som kan passa expats: Managed Account Select (MAS). Det är färdiga (icke-skräddarsydda) förvaltade portföljer i olika strategier. Portföljerna körs av externa förvaltare med diskretionärt mandat, dvs de sköter köp/sälj och ombalansering i kontot utan att du behöver göra något löpande.
Enligt Schwab är det typiskt:
-
Equities: min $100k, avgift från 1,00%/år
-
Fixed Income: min $250k, avgift från 0,65%/år
-
Balanced: min $300k, avgift från 0,95%/år
Jag fattar det som att man väljer en strategi per konto, så vill man ha en balanserad helhet kan man behöva kombinera t.ex. ett “Equities” och ett “Fixed Income” (eller välja “Balanced”). Låter det här som en vettig approach?
Det låter tufft men då kanske det bara gå åt ett håll, ljusare och bättre. Det är komplicerat för expats helt klart.
Känner mig fortfarande osäker men har öppnat ett konto hos Schwab. Tror att USD kommer ner ytterligare så det kanske faktiskt är fördelaktigt att växla nu trots allt?