Hej!
Jag har idag ISK och har en del fonder och svenska aktier där. Har senaste tiden börjat kolla på att investera i en del amerikanska aktier och då har jag stött på att det ska vara bättre att köpa dem i en KF än i ISK pga hantering av källskatten om man får utdelning. Flera av aktierna jag kollat på har inte så stor utdelning eller idag ingen alls (kan ju komma i framtiden), så är inte direkt en utdelningsportfölj jag tänkt bygga utan mer köpa aktier där det finns tillväxtpotential.
Det som tar emot lite att öppna KF är att det blir en ny kontoform och att jag behöver flytta ett större kapital från ISK till KF vilket blir en ny insättning som triggar skatt. Samt att det i framtiden då också blir svårare att balansera om kapital mellan ISK och KF eftersom det räknas som ny insättning vid flytt mellan konton.
Så jag undrar hur ni andra gör? Hur ska man tänka här kring ISK vs KF för utländska aktier samt att man då blir lite begränsad i om man vill allokera om kapital mellan de olika kontona för att undvika skatt pga ny insättning.
Är det enkelt att själv ansöka om att få tillbaka källskatten om man köper aktierna på ISK?
Ngt annat som är bra att tänka på här?