ISK eller KF-konto för svenska aktier och dess eventuellt kommande utdelning(-ar)

Hej,

Jag har nyligen läst på om vilka konton man ska ha till vilka aktier och fick fram att utländska aktier (för nybörjare iaf) bör vara i KF så slipper jag strula med skatterna samt underlätta vid utdelningar. Bör jag ha både svenska och utländska aktier i samma kontoform eller dela upp dem så att utländska finns i KF och svenska i ISK? Sedan kom jag att tänka på att om man får utdelning från svenska aktier som jag då planerar att ha i ISK-konto, vad händer då? Får jag utdelningen trots att det är ett ISK?

Tack på förhand,
Emil

Du kan absolut ha det i samma kontoform, som du säger så passar även KF bäst för utländska innehav med utdelning, det är då källskatten som du själv slipper ansöka om att få tillbaka! :blush:

Självklart, utdelning kommer in på ditt konto och du slipper bli beskattad på dessa pengar med någon vinstskatt osv. Så när du får in dom på ditt konto kan du återinvestera dom i nya aktier :slightly_smiling_face:

Så varför folk köper både utländska och svenska aktier i ISK är endast för att få tillgång till de utländska bolagens stämmor. Det tycker jag låter krångligt, eller?

Jag tror att det är en enklare förklaring än så: okunskap. Sedan kan det vara en viss aspekt i att man inte orkar engagera sig. Jag har några utländska aktier i ISK för att det är smidigt, även om det är ooptimalt.