Nybörjarhjälp: månadsspara på nordnet och minimibelopp

Alltså verkligen tusen tack! Nu blev det hela mycket enklare. Känns mycket mer rimligt att lyckas komma igång nu trots hektiskt småbarnsliv och allt vad det är. Tack!! Mycket uppskattat!

1 gillning

Ju förr destå bättre :slight_smile:
Bättre sent än aldrig
Om inte igår så är bäst idag

och alla andra sådana ordspråk :joy:

1 gillning

Ta dig tid och titta /lyssna på senaste avsnittet, det är ett av de bästa avsnitten som också svarar på en del av dina funderingar.

1 gillning

Tack det ska jag göra :+1:!

ISK förutsätter som jag förstår det obegränsad skattskyldighet i Sverige. Bor du utomlands eller förväntar dig bo utomlands så din skattskyldighet ändras kan det vara problematiskt. Även om din bank låter ditt ISK vara kvar kan det bli svårt att göra rätt enligt skatteverkets regler.

Man måste också komma ihåg att ombalansering enligt denna blogg förutsätter svenska skatteregler och kan inte utan anpassning tillämpas på oss andra. Därför är förslagen med 1-2 fonder och sparkonto lämpliga.

Jag har själv inte koll specifikt på amerikanska skatteregler och fonder. Det är viktigt att läsa på kring skatter. Jag vet bara att indexfonder kan vara ännu billigare i USA än här. Jag tror Vanguards fonder är de första och största indexfonderna. Det finns några l på forumet som bor i USA och säkert kan det bra.

Kapitalförsäkring (KF) kanske kan vara lämpligt, men det har jag inte kunskap om.

Att lägga in halvrelevant är väl att om du bor, eller planerar att bo, i USA, så ser jag inte mening med att ha en övervikt mot Sverige. Jag hade personligen skitit i Svensk indexfond då.

@EricaBA @Johann

Jag instämmer. Kommer du bo i USA inom snar framtid finns inget syfte med att ha home bias till Sverige. Flyttar du till USA finns en mängd jättebilliga ETF:er, se t.ex. detta flowchart från denna länk från detta forum. Just nu säger gissningsvis dessa förkortningar ingenting, men kan vara bra att spara den till framtiden när nån bankman vill tjäna pengar på dig genom nån dyr produkt. Som sagt, forumet r/Bogleheads är jättebra.

1 gillning