Har ett större belopp i USD. Bör jag växla det till SEK?

Hej forumet!
Har ett större belopp i USD och funderar på om jag bör växla in det till SEK, eller hålla det i USD.
Det var 20 år sedan USD var så stark mot kronan som den är idag.
Cirka 20 - 25 % av mitt total kapital är i USD, resten i SEK.

Allt som jag investerar och konsumerar är i SEK.

Hur tänker ni angående att hålla andra valutor? Hade ni växlat in hela USD beloppet till SEK, hållt kvar 20 % i USD, eller hållt kvar en mindre andel USD?

När tror du att du kommer använda beloppet, och hur stor del av din ekonomi utgör det?

Pengarna ska användas för att investera de kommande 2-3 åren. Kan enbart investera i SEK. Det utgör cirka 20 % av mitt totala kapital.

Vad får du för avkastning på beloppet idag? Ligger beloppet på ett nollräntekonto? Jag hade personligen växlat över beloppet till SEK och lagt de på ett räntekonto i väntan på att investeras.

Ok, ja jag hade nog växlat pengarna. Det är iaf inte något dåligt läge historiskt. Men du skriver investera i SEK. Om det är t.ex. globala fonder med mycket usa-aktier du ska köpa spelar det ju ingen roll. Då köper ju fonden usd igen.

Tack för svar! Det är lite blandat, både globala indexfonder, globala räntefonder och guld. Men allt handlas i SEK.

Något överdrivet beror allt på Riksbankens framtida agerande. Höjer Riksbanken i den takt de lovat, samtidigt som FED ligger någorlunda stilla så bör SEK stärkas. Men ingen vet!

20 år sedan vet jag inte :grimacing: Den var i 10.40 under Corona kraschen. Se 10 års bild nedan.

Investerar du typ som globalt index typ så hamnar ändå runt 50% i USA så du kommer ju inte undran USD. Vilket i min värld är bra. SEK är rent ut sagt en liten skitvaluta :slight_smile:

Jag hade nog tänkt som så att jag växlat in 50% nu så har du kvar 50% USD exponering om SEK går åt pepparn tex vid mer ryskt krig i vår närhet eller någon form av krasch i svensk ekonomi (tex bostadsbubbla a la tidigt 90 tal).

Sen när du investerar så kan du lyfta över resten till SEK. Med globalt index så hamnar du då typiskt i runt 50% USD exponering.

1 gillning

Jag sitter i exakt motsatt sits till dig.

Har 5 miljoner SEK som ska växlas till USD så snart växlingskursen tillåter det.

När vi flyttade till Sverige för 10 år sedan så växlade vi vårt sparande till 6,5 i växlingskurs… så känner mig dubbelt lurad! :slight_smile:

Min amatörmässiga bedömning är att kursen är bra för att växla USD till SEK nu.

1 gillning

Tips! Lägg lite tid på att hitta en bra växlingspart. Min upplevelse är att Avanza ger bäst kurs. Betydligt bättre än t.ex. Swedbank.

1 gillning