Hej!
Jag har pengar sittande på ett konto i USA, ungefär 45 000 dollar. Borde investerat dom för länge sedan men eftersom jag inte gjort det så funderar jag på att istället föra över dem till Sverige eftersom kursen är väldigt fördelaktig. Sen när kronan blir starkare så för jag tillbaka pengarna till USA och investerar i fonder då… Eller? Är det bättre att investera dom där nu istället för att krångla med överföringar?? Nån som har några tips till en som haft tummen fast i för många år nu…
Beror väl på om du vill spekulera i valuta?
Du kan ju oxå direkt köpa USD fonder/aktier?
Jag ”spekulerar” lite i valuta på ett sådant sätt att jag just nu köper mer Sverige och mindre US fonder/aktier.
Klassisk valutaspekulation alltså? Men vad gör du om kronan inte blir starkare mot dollarn, iaf inte när du vill investera?
Nej denna typ av spekulation skulle jag hålla mig ifrån.
Då får jag investera pengarna här i Sverige, behöver inte pengarna i USA egentligen. Tänkte mest att kursen var bra nu & att det borde vända om nåt år eller två.
Jo, det är det jag inte är säker på
Kursen är ju ivarjefall historiskt bra att växla från USD till SEK. Säger iofs inget om framtiden.
Om du ändå vill ha ”hem” pengarna (om hem är Sverige) så är det väl inte ett dåligt tillfälle att växla till SEK och sen köpa svenska aktier/fonder (om det är det du vill ha)
Vill du ha US aktier/fonder är det ju bara att köpa dem direkt med sina USD.