Jag kan inget om börsen, jag har däremot erfarenhet av att ha haft dollar liggandes på konto vilket varit lönsamt under det året de legat.
Nu tittar jag på huruvida jag kan fortsätta med spekulera i dollar fast i ISK, … jag vill hålla det simpelt, tjäna på värdeökningen mot euro och kronan och betala schablonskatt. Det är väl smartare att köra med hävstång men det är något jag inte gjort förut. Tanken är att hålla det i något halvår eller år.
Håller helt med Jan. Ska man spekulera i valuta som småsparare så kan man lika gärna spela på trav eller fotboll. Ekonomin är precis samma, dvs varje krona man tjänar måste ngn annan förlora, och mellanhanden som ordnar spelandet tar avgifter för detta, dvs ingen utom mellanhanden tjänar på spelandet på lång sikt.
De potentiella vinsterna är rätt små gällande valuta. Att köpa en kvalitetsaktie under en nedtryckt period på börsen ger rimligen både lägre risk och betydligt större uppsida. Bara utdelningen av aktien, som du i princip kan räkna med att få, ligger normalt i nivå med vad en typisk valutaaffär kan ge.