Jag tycker att frågan om valutakurser är intressant i relation till investeringar. Att försöka “tajma marknaden” mer noggrannt funkar knappast men däremot kan det vara intressant att se vilken “korridor” kursen mellan valuta A och valuta B normalt rört sig inom samt se om nukursen ligger i det högre eller lägre spannet inom den korridoren.
Finns det någon sajt där man kan göra sådana här beräkningar på ett enkelt sätt direkt, alltså utan att använda Excel? Jag tänkte nu till exempel på dollarkursen under åren 2012-2022 och att direkt få fram ett färdigt medelvärde.
Det finns ju ett tydligt samband mellan hög resp. låg värdering hos stora resp. mindre valutor under olika ekonomiska förhållanden. Sedan behöver ju inte en hög värdering automatisk innebära att den kan förväntas sjunka i närtid.
Det skulle vara intressant att se hur man kunnat prestera med en basportfölj över tid ifall man tagit hänsyn valutkurser till vikt mellan olika regioner.
Om vi exempelvis börjar när SEK ligger på “normala” växelkurser ur ett historiskt perspektiv för att sedan vikta om i portföljen när förhållandet mellan SEK/EUR samt SEK/USD når historiskt höga resp. låga nivår.
Det kanske i viss mån räknas som att tima marknaden men jag vet inte om jag håller med. Snarare handlare det om att riskhantera faktumet att man som svensk har sina pengar i en liten skvalpvaluta.
Du kan själv göra en portfölj där du håller fixa proportioner mellan valutor.
Enklaste är räntefonder ex som placerar i Svenska, Europeiska och Amerikanska statspapper och där alla fonderna är på samma löptider (för jämförelse ska vara enkel).
Vid vissa tillfällen i konjunkturcykeln faller kronan, då syns det som vinster i värde på de utländska innehaven. Rebalansera.
Vid andra tillfällen i konjunkturcykeln stiger kronan, då blir billigare att handla i de utländska fonderna . Rebalansera.
Strategi: Dollar och Euro tenderar stiga i värde när kronan försvagas vid skakig konjunkur. Men kronan stiger i stigande konjunktur när börsen stiger.
Därför kan vara klokt att tjäna pengar på Svenska börsen (och andra med små valutor) som får extra fart vid börsuppgångar, men lägga vinsterna i räntefonder i Euro och USD som ofta stiger när börsen faller.
Genom att hålla fixa proportioner och rebalansera så kommer du automatiskt köpa mer av det som är billigt och minska/ta hem vinst i det som stigit, utan att tajma.
Spana in utvecklingen för RMB/SEK sedan 2010… Bra ide att köpa utdelande Emerging Market fonder så man får betalt av företag i en växande region, i starkare valutor än kronan.