Rådet för långsiktigt sparande är att ligga till stor del i globala fonder för att säkerställa en bra riskjusterad avkastning. Men hur spelar valutariskerna in över tid?
För närvarande är svenska kronan väldigt lågt värderat mot t.ex. USD och EUR. Underliggande tillgångar till utländska fondplaceringar som är noterade i SEK har haft uppgångar de senaste åren av en allt svagare svensk krona i många globala/USA fonder utöver den lokala avkastningen på respektive marknad. Men vid någon tidpunkt kommer sannolikt den svenska kronan värderas högre men i okänd takt.
Så hur historiskt sett har valutaeffekterna påverkat förväntad avkastning på Globala/USA/EU fonder? Finns data tillgänglig för längre perioder vad som är reell värdeutveckling och vilken effekt valutakurserna har gjort?
Hur bör man tänka och resonera för hantera valutarisker i fondplaceringar?
Nyckelordet här är nog diversifiering. Ingen vet hur framtiden ser ut, särskilt inte för valutors värde gentemot varandra. Och på lång sikt jämnar det sannolikt ut sig. Men det betyder ju inte att länder/regioner går lika bra ekonomiskt, det kan såklart skilja sig, men det är inte valutan som avgör på sikt.
Alltså, se till att ha fonder som investerar i tillgångar noterade i olika delar av världen. Inte främst för valutarisken, utan för allmän diversifiering.
Jag tror problemet (eller chansen) främst ligger i räntepapper. Många svenska bolag arbetar globalt så eventuell vinst eller förlust pga valutan kommer reflekteras i aktiekurserna. Med räntor har man inte den effekten tyvärr. Därför behöver man, i mitt tycke, även ha räntepapper noterade i utländska valutor inte bara i svensk valuta. En globalräntefond vore bra…
Sen undrar jag, du skriver “vid någon tidpunkt kommer sannolikt den svenska kronan värderas högre”.
Jag hoppas på det. Men finns det egentligen något som tyder på kronan kommer stärkas mot t ex USD och EUR?
Dock, hela poängen med diversifiering är ju att man inte vet något om framtiden. På väldigt kort sikt kan man kanske förutse med hyfsad sannolikhet hur en valuta kommer att gå. Men på lång sikt kan ju vad som helst hända, både positivt och negativt. Allt som är känt är ju inprisat i kursen.
Njae återigen, det där är ju en gissning baserat på vad som är känt idag. Hade det varit så lätt hade vi ju alla varit dollarmiljonärer på valutahandel.
Utöver dom bra svaren du fått så tänker jag även tillägga att en större mängd fonder brukar ofta ha tagit bort valutarisken genom att hedgea sig, så då påverkar fonden inte på samma sätt mot förändringar i valutor.