Hur tror ni att den svenska valutan kommer så sig emot dollarn nästa år?
Avkastningen på globala breda indexfonder är ju i allra högsta drag påverkade.
Vad tror ni? Agerar ni?
Själv tror jag att valutan balanseras ut på lång sik, men det är bara gissningar.
Jag ser inte riktigt poängen i att försöka gissa detta. Jag är just nu positionerad i SEK. Tidigare har jag haft mer blandad portfölj men nu är det nästan bara SEK.
Vid någon tidpunkt blir det dags att omallokera. När det blir dags kommer jag att märka. En variant är förstås att omallokera i omgångar.
Att hålla på och ”hoppa mellan tuvor” tror jag inte på som strategi. När SEK var helt utbombad nyligen satsade jag allt på ett kort. Att SEK mer långsiktigt skulle vara ”det bästa” känns inte som något jag vill satsa på.
Jag har ”gissat” innan. Att se när något är undervärderat uppfattar jag inte som så svårt. Detta gäller valutor, aktier, bostäder, människor - ja, lite vad som helst. Det innebär så klart ingen garanti för att det kortsiktigt ska ske en markant förändring. På längre sikt är oddsen bättre men det behöver ju inte hända då heller.
Frågan blir då - kan jag leva med det? När det gäller den svenska kronan så skulle jag säga att jag kan det. Det skulle vara ok om kronan skulle ha fortsatt vara svag i 4-5 år. Det ingick i mitt tänk att utfallet skulle kunna bli så.
Risken för någon sorts ”kronhaveri” och allmän ekonomisk misär framstår som rätt liten. Den risken är jag beredd att ta.
Christer Gardell har förresten gjort en ny intervju idag där han är mer nyanserad. Jag tror att han har helt rätt.
Jag/Vi ligger på ca 80% av investeringarna i kr sedan nån månad tillbaka. Har endel i småbolag och svenska fastighetsfonder. Hela mitt ppm är investerat i svenska småbolag och fastigheter. Spekulation javisst men att ligga kvar i dollar känns för läskigt just nu när den är så högt värderad.
Att dollar på lång sikt är bättre än svensk krona torde de flesta hålla med om men kan jag undvika endel av en tillfällig kronförstärkningen jag tror kommer så vore det kul. Kommer den inte så kanske de svenska investeringarna gått ok ändå…
Jag har ingen kunskap om investeringar men som jesse skriver så försöker man väl se vad som är dyrt eller billigt. Sen om man gör något av det är en annan sak.
I mitt fall, självklart. Av rädsla för att fallhöjden var för stor om jag låg kvar i globala indexfonder. Tänk en kronförstärkning och en nedgång på usa-börsen samtidigt.
Det är inte alls givet. Kanske medellång sikt kunde vara bättre som uttryck dock. Så länge fundamentan (=orsaken till undervärderingen) finns kvar kan man ju inte räkna med att något ska ändras.
Jag spekulerar lite och överviktar Sverige i portföljen just nu. Jag har inkomster i USD och EUR, så går spekulationen fel går det bättre för företaget, vilket är en rätt skön tröst.
Tror att kronförstärkningen gick för snabbt, förmodligen spekulationer åt båda håll. Jag har redan tagit hem mina vinster från kronans nyvunna styrka och lagt över i amerikanska räntefonder.
Dollarkursen kan möjligen falla något till men kommer sannolikt därefter att stiga igen p g a en usel europeisk konjunktur och en instabil värld.
Kortsiktigt verkar det alltså positivt att ha större innehav i Sverige då många tror på fortsatt stark krona gentemot dollarn. Men långsiktigt, tror (i alla fall jag) att valutakurserna jämnar ut sig.
Är det verkligen värt att försöka tajma detta?
Att tajma när något verkligen är utbombat och befinner sig på bottennivå är ofta en potentiellt vinnande modell. Sedan minskar potentialen snabbt när läget förändras. Där ligger också svårigheten, alltså att identifiera rätt tillfälle att omallokera nästa gång.
SEK har under väldigt lång tid försvagats mot framför allt USD. Någon gång når man en botten. Värdeutvecklingen i utländska fonder de senaste åren förklaras till stor del av valutan. Jag skulle fortfarande betrakta det som en risk att placera i utländska fonder, även om risken så klart var större för några månader sedan. Men utgångspunkten att det skulle innebära lägre risk att placera i utlandet håller jag inte med om. Baserat på den låga statsskulden jämfört med andra länder är SEK undervärderad. Sedan är tillväxten lägre och den finansiella risken på individ- och bolagsnivå högre i Sverige (inte minst i fastighetssektorn), men det är med råge intecknat i dagens valutakurser.
Det är tyvärr helt upp till valutaspekulanter vad som kommer att hända gällande utvecklingen av SEK. Av alla valutaväxlingar som utförs där SEK är ena parten består 99 % av ren valutaspekulation, växling p g a import, export, turism, placering i obligationer och liknande är försumbara i sammanhanget.
Och att spekulera i hur valutaspekulanter kommer att spekulera i framtiden är väl knappast det enklaste.