Spekulation valutor

Ja, typ en bioteknik-aktie. Och det är ju det här som är systemfelet, precis som att styrräntan inte tillåts sättas av någon marknad så borde även valutakurser gällande nödvändig växling sättas av mer seriösa instanser.

Tack för bra svar. Men hur agerar ni efter detta? Får ni för er att omvikta portföljen beroende på valutakurser eller låter ni den vara som den är?

Valutan är en av många parametrar när du gör en investering. Jag skulle inte vikta om enbart på grund av den. Men kronans försvagning fram till nyligen var som jag ser det inte fundamentalt grundad. Sedan tror jag inte alls som signaturen ess att politiker eller riksbank ska sätta valutakurser. Marknaden klarar detta bäst.

Hmm, du tycker uppenbarligen inte att marknaden har klarat det eftersom du anser att valutakursen inte var fundamentalt grundad men ändå tycker du att marknaden klarar det bäst?

Aktiekurser är ofta felaktigt satta men för den sakens skull tycker jag inte att politiker ska sätta aktiekurser. Förr eller senare nås en jämvikt och en korrekt prissättning. Det gäłler även valutor kronan är nu på väg tillbaka. Jag föredrar marknadsekonomi framför kommunism.

Om du har en genomtänkt strategi så bör du inte ändra på den för att valutakursen går si eller så. Sedan kan man ju alltid justera nysparandet om man vill. För min del handlade frågan om att korrigera en tidigare rörig portfölj. Då handlade valet om att gå in i globala indexfonder i ett dåligt läge eller i svenska dito i ett bättre läge. Det var inget svårt val egentligen.

1 gillning

Inte så dumt med “kommunism” ibland. Ett praktexempel är ju hur skönt det numer är att resa i Europa och surfa och ringa med mobilen precis som att man vore hemma. Undantaget resor till Storbritannien där marknaden nu kunnat återta sina hutlösa avgifter.

1 gillning

Vad är då den korrekta valutakurs staten borde sätta menar du. Dollarn stod i 5 kronor för inte särskilt många år sedan. Ett alternativ är att vi går med i euron vilket innebär ökad stabilitet men också risker.

Det är ju inte en styck stat som kan sätta en växlingskurs för sin valuta, för varje växlingskurs finns det ju två parter.

En valutaväxlingskurs är något nödvändigt ont för att administrera byteshandel med varor och tjänster mellan länder med olika valutor, i en perfekt värld med en världsvaluta skulle sådant inte existera. Därför måste växlingskurser finnas.

Men som det nu blivit så är det spelare i ett nollsummespel som sätter dessa kurser, dessa spelares mål är att växla till sig en valuta för att senare kunna växla ifrån sig den till en bättre kurs och på motsvarande sätt växla ifrån sig en valuta för att senare kunna växla till sig den för en lägre kurs. Där styr psykologi, fundament vore en mycket bättre grund för att sätta dessa kurser.