Sätt att få valuta hedge SEK/NOK/USD/EUR

SEK och NOK har sjunkit som sten i förhållande mot USD och EUR. Detta har nämnts i flera trådar och lika så att det kanske är läge att köpa svenskt nu i dippen.

En fråga; vore det inte då ett lika bra läge att som svensk med inkomster och kapital i SEK, en del besparing i EUR och USD, nu ta en del av dessa och köpa NOK?

Jag är inte kunnig nog för att ge mig på ren valutahedge via Derivat och mini futures men jag funderar på att ta vägen via att öka från 1% till 2 % i OMX. Men visst vore det väl också rimligt att sätta 1% i norska bolag?

Jag tänker mig att det främst är fråga om valutahedge för att NOK i huvudsak drabbats av att USD stärkts och kanske av att oljepriset gått ner. NOK borde likt SEK helt enkelt stärkas bara av att USD kommer försvagas framöver och oljepriset säkert når nya höjder.
Har jag fel i spaningen och därmed hedgen så borde ändå varken norska index eller svenska gå vansinnigt dåligt på sikt.

Men vilken fond köper man bäst för att uppnå ovan resultat?
Sverige / SEK: För Sverige / SEK tänker jag att jag kör “PLUS Allabolag Sverige Index” eller
XACT Sverige (UCITS ETF)

Norge / NOK: För NNorge / NOK tänker jag att Storebrand Norge A är väl dyr (1,51%).
Men duger Nordnets “Nordnet Indeksfond Norge”?

Har ni några andra intressanta förslag, eller kommentarer?

Om du ändå ska spekulera i FX, varför inte handla på en FX-tradingplattform, typ Skilling?

Framförallt för att jag inte har en aning om vad det innebär eller hur jag går till väga, men också för att jag egentligen inte “tror” på att timea marknaden eller att min förmåga att slå professionella investerare.

Men i detta fall tror jag ändå att vi har ett tillfälle där “marknaden” springer bort från mindre valutor och inte är helt rationell i risk reward analysen. Så jag tänker att det kan vara ett tillfälle där jag som liten spelare med relativt låg risk kan få lite mer i return, tack vare valuta effekten.

Att spela på valutorna i sig och gå long / kort har jag inte något intresse att göra eller lära mig. Det har jag inte kunskap till, och tror inte heller att jag kommer lära mig att bli bättre än de som sysslar med det professionelt. Jag vill ha en relativt bekymmersfri tillvaro :slight_smile:

Effektivt är det vad du gör när du försöker slå valutamarknaden genom att försöka köra olika hedge lösningar.

Har du pengarna i aktiefonder spelar handelsvalutan för fonden ingen roll. Underliggande företag jobbar normalt över flera länder.

Ja, det är klart att det effektivt är vad jag försöker göra. Men med en annan riskbild tänker jag mig. Att för min del sätta mig och spela på valutapar är allt för avancerat.

För generellt är det väl så att en investering i SE repsketive NO index ger de största Svenska och Norska företagen och dessa är bolag som verkar över flera länder, och därmed är en investering mot den globala ekonomin. I Båda länderna har vi ju företag som är relativt stora och aktiva i flera länder. Jag tänker att det också borde innebära att de gynnas av att de två valutorna nu sjunkit. Men den delen är säkert inprisad till stor del. Men då förhoppningsvis inte helt. Dvs att globala investerare ser mer risk i små valutor som SEK och NOK än vad jag gör.

Jag är med på att handelsvalutan i fonden i sig inte spelar någon större roll.

Jag kan helt enkelt inte se att varken Sverige eller Norge reellt blivit så mycket sämre som länder att investera i, eller att sannolikheten att produktiviteten skulle gått ner så mycket som valutanedgången skulle indikera. Nog för att Sverige har sina problem, och Norge sina. Men jag tror alltså att båda valutorna framförallt drabbats av att USD ses som trughet i oroliga tider, och att SEK samt NOK i motsats ses som riskabelt av globala investerare. Det senare har ju bevisats. Men jag antar då att det vänds i sin motsats om inte allt för länge och att dollarn sannolikt försvagas och framförallt att både SEK och NOK kommer stärkas då båda länderna har ekonomier som i det stora hela är väl fungerande och konkurrenskraftiga på en global marknad till sådan grad att inget av ländernas valutor långsiktigt förtjänar att vara vid de nivåer de är idag.

Detta

och din idé om att övervikta NOK och SEK tillgångar i portföljen för du tror dom är undervärderade står väl egentligen i motsats till varandra?

Ja. Det står långsiktigt emot varandra, för jag tror mig generellt inte ha en chans att varken vara mer briljant eller bättre på den saken än de professionella som ägnar dagarna åt saken. Men ändå tror jag mig se ett exempel på ett tillfälle då det kan vara så. Och jag kan ju inte riktigt låta bli att spekulera i saken.

Att de professionella inte bara hämtar hem de här pengarna, kan ju tex bero på att de är upptagna med att sätta sitt kapital på andra saker som jag inte ser - där de ser uppenbara möjligheter som är ännu något bättre. Eller att de inte klarar av att vara långsiktiga just nu i att vänta in att dollarn sjunker gentemot NOK och SEK. För ingen vet ju när det vänder. Det kan ju lika gärna gå åt fel håll för mig innan det vänder.

Mycket spekulationer. Generellt brukar det vara ett dåligt investeringsbeslut att försöka sig på att tajma marknaden.

2 gillningar

Generellt instämmer jag :slight_smile: