Då vanliga globala indexfonder just nu går trögt men däremot svenska indexfonder rullar på.
Finns det nån poäng i att enbart tillfälligt nu under första halvan alt hela 2026 byta tillfälligt ifrån allt i DNB global indeks till Länsförsäkringar Svensk index?
Du ska sätta en strategi och hålla den över tid (årtionden).
Vill du ha typ 10-20% Sverige kan du ha det men du ska inte hatta fram och tillbaka beroende på hur det har gått för historiken hjälper inte dig att avgöra hur det kommer att gå framöver.
Skiftar du fram och tillbaka baserat på vad som har gått bra kommer du garanterat att förlora pengar på lång sikt.
Jag har t.ex. 20% Sverige men det har jag i princip alltid haft.
Svaret är nej även här. Det går inte att ta beslut på kort historik och förvänta sig ett positivt resultat (förutsatt att du inte byggt upp en robust momentumstrategi som du tänkt hålla över decennier, men tolkar dina frågor som att så inte är fallet).
Gissar snarare att du är på väg att gå i några vanliga “tankefällor” som otroligt många investerare gör, som kallas “Recency bias”, “Performance chasing”, “Market timing”, “Illusion of control” samt “Confirmation bias”, alla är otroligt lätta att falla i men förstör långsiktig förväntad avkastning genom beteendemässiga misstag.
Ingen ringaktning av Caracasbörsen nu bara , 2025 var det en kalasinvestering realt (om man nu skulle ha lyckats investera där), IBC (Caracas) gick från runt 125 till 1914 samtidigt som bolivaren tappade runt 85% mot USD. Med andra ord, en fallande valuta är ingen ursäkt för dåligt utfall realt (för att sparka på en vad som nu borde vara en död häst)
Hehe. Får man fråga i vad eller var du investerar? Av det jag läst som du skrivit (i diverse trådar) verkar du vara kunnig och väl påläst, så det vore intressant och höra (läsa) hur du gör med ditt sparande
Något bra exempel? Har själv inte satt mig in i obligationer och tycker det känns riskabelt. Men vore kul med ett exempel på vad du har köpt/ägt - DYOD givetvis!