Jag syftade på att Dow Jones nådde 50 000 punkter(?) i fredes ![]()
Exakt var i vår avlånga bananrepublik säger man ”fredes”? ![]()
Gillar det, ska testa här nere i Skåne.
Ja, men jag skulle hellre säga att USD nått ner till en femtiotusendel av DJI. DJI är ju inte värd mer nu än för ett år sedan när den var kring 44k, utan det enda som hänt är att USD tappat värde.
Ja samtidigt som svenska kronan stärkts. Bra vi får mer dollar för våra sek.
Man säger väl redan så i Skåne? ![]()
Nej, det är i Brasilien man betalar med real!
![]()
Ingenstans tror jag. Och definitivt inte där vi befann oss när jag träffade på Maximus. ![]()
Frejdass möjligen, men då är vi väl längre ut på Österlen?
Till @busterboy Jag tror att merparten av det tåget gått redan och att det då primärt var valutaspekulation man fick betalt för. Jag är kvar ett tag till, men har haft mycket Sverige länge och det utgör nu ännu större del av portföljen just pga den skiftande valutakursen. Jag skulle inte gå in så tungt idag utan lutar snarare åt att balansera mot en mer sansad portfölj under året.
Jag ligger i kontanter för att jag flyttat och bytt banker och hållit på. Har 25% investerat. Tänkte sprida ut inträdet över sex månader, men med bibehållen viktning 80/20 och 60 av de är globalfond. Kom också ihåg att SEK-viktade globalfonder kommer själva ombalansera när valutan ändras så att marketcap påverkas. (Det är alltså dumt att köpa USD-viktade fonder om du planerar att spendera i SEK. Den så kallade referensvalutan för din investering.)
Som andra säger är det mycket på grund av av kronan stärkts mot dollarn. Huruvida det fortsätter beror på ränteändringar, men jag har inte hört någon som tror att den kommer försvagas 2026. USA kommer nog sänka räntan medan EU och Sverige står kvar.
Aktiemarknaden i sig går ju som den går. Kan dock vara läge att ha tilllväxtmarknad med om du inte redan har det. DNB Global Indeks är bara utvecklade marknader, vilket i stort sett betyder USA, Europa och Japan.
Kom också ihåg att om den förväntade långsiktiga värdeutvecklingen på något är positiv, så är det aldrig rätt att sälja när det har gått ner i värde. Det är därför vi kör ombalansering, som köper det som gått dåligt och säljer det som gått oväntat bra.
Du kan väl inte mena att du kan försutse vad som ska gå bra i framtiden utefter hur det gått senast ?
ÅH NEJ! ![]()
Nej, men jag kan anta att den nära framtiden kommer se ut som den nära dåtiden. Om du har någon vettigare modell att basera beslut på, är jag idel öra.
Jag mäter min portfölj i svennebananpengar. Så jobbar jag.
Den som hittat en modell som kan förutse börsen i en nära framtid vore miljardär ganska snabbt.
Du får gärna upplysa mig om vad det var du tyckte var så kontroversiellt i det jag sa. Jag framförde två argument i det du replikerade på. Uppdelat på antagande och slutsats är de:
- “Om den förväntade långsiktiga värdeutvecklingen på något är positiv”: De flesta på det här forumet antar att den förväntade långsiktiga värdeutvecklingen på DNB Global Indeks (och andra globala indexfonder) är positiv.
- “så är det aldrig rätt att sälja när det har gått ner i värde”: Om du hela tiden säljer när din position har gått ner i värde, så kommer din portfölj per definition aldrig stiga i värde.
- “Det är därför vi kör ombalansering”: väletablerad princip för att minimera portföljrisk när man har mer än en position.
- “som köper det som gått dåligt och säljer det som gått oväntat bra”: Vilket bara förklarar hur ombalansering fungerar.
Ja det var väl detta.
Eftersom att det inte går att förutsäga framtida avkastning för en fond baserat på hur den har gått, så spelar det ju ingen roll om du köper eller säljer det som gått bra/dåligt.
Ombalansering gör man väl för att återställa sin risk/strategi, inte för att man kan förutsäga att en fond kommer gå bättre än en annan i framtiden.